[SKRIVA] Skoj kväll om Montaigne

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 12 May 2014 23:10:15 +0200

Michel Eyquem de Montaigne (uttalas "Månntänj", 1533-92) var en framstående
författare under renässansen, känd framför allt för sina essäer. Se
http://sv.wikipedia.org/wiki/Michel_de_Montaigne.
  Bokförlaget Atlantis har utgivt samlingar av hans verk, och nu ytterligare en
bok med essäer om Montaigne, En sommar med Montaigne av Antoine Compagnon i
översättning av Jan Stolpe. Det var en serie radioföredrag om denne
renessänsförfattare som tydligen blev stor succé i Frankrike.
  På måndagkvällen/eftermiddagen hade man release för boken och bjöd på mingel
och frukt och choklad och bubbelskvätt. Såg en gammal bekant från IDG-förlaget
där och ingen mindre än gamla "Filmkrönikans" Nils Petter Sundgren.
  Jag har nog läst någon av Atlantis' tidigare Montaigne-böcker (omslag känns
igen) men jag har hittills ingen djupare relation till författaren. Det var
gott om folk på releasen som verkade vara på glatt humör, när solen tittade
fram vid Atlantiskontoret med utsikt över Hulmegården.
Kvällens höjdpunkt var när Romeo & Julia-kören från Dramaten framförde en del
texter av Montaigne, till musik på luta och i typiska beach-kläder. Kombination
av modernt och urtida. Texterna på svenska, sångerna på franska. Efteråt
växlade jag några ord med R&J-körens ledare och gav min uppskattning för
trevligt framförande. Fick veta att R&J är litet grand som en "fri
musikteatergrupp" inom Kgl Dramaten...
  Jan Stolpe dök också upp och pratade på den improviserade scenen, men vad jag
har glömt. Vi fick nämligen stå upp hela tiden som publik, och då blir det
svårt att sitta och anteckna. (Men det han sade var säkert klokt!)
  Efter detta kom jag i samspråk med bl a Lars O Ericsson, filosof vid Sthlms
Univ och tidigare kritiker på DN - numera SvD. Fick höra chockerande rykten om
att det går så illa för SvD att man överväger tredagarsutgivning! ("Tur att jag
har min tjänst vid universitetet", sade Lars O.) Annars pratade vi en del om
litteratur. En replik tände mig: man skriver inte för pengar!
  - Jo, sade jag. Tänk på Nils Ferlin och grabbarna. De satt där i Klara och
behövde pengar. Då skrev de en dikt på baksidan av en matsedel och gick upp och
krängde den på någon av blaskorna, som alla låg där då. De skrev för pengar.
  - Och han kunde få 30 kronor för dikten, sade någon annan, mycket pengar på
40-talet.
  SvD-kritikern fick medge att man kunde skriva för pengar, trots allt. Vi
pratade också om hur uselt det är att romaner idag är 6-700 sidor och att det
kanske kommer en ny vår för novellen.
  - Vad hette du, sade Lars O. Eng...gren?
  - Engholm. Men jag försäkrar, inom författande är jag tämligen småskalig. En
novellsamling, en hel del noveller här och där...
  - Jag har fört ditt namn någonstans.
  Jag kände mig hedrad, trots marginell felhörning.
  Trevlig kväll. Och på hemvägen slängde jag in en listen röst i EU-valet, då
biblioteket fortfarande var öppet.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /