[SKRIVA] Sju sätt att starta en novell

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 1 Jul 2011 22:32:09 +0200

En artikel om sju sätt att starta en novell:

http://io9.com/5814687/the-7-types-of-short-story-opening-and-how-to-decide-which-is-right-for-your-story

Sätten är (i snabbövers):
1) Miljöanslaget.
2) Konfliktetableringen.
3) Mystifierandet.
4) Tredjepersonberättaren tilltalar läsaren.
5) Förstaberättarpersonen pratar.
6) Citatet.
7) Gåtöppningen (beskrivs som en blandning av att etablera konflikt och
mystifiera).

Mina egna tips är något i stil med att a) etablera konflikten tidigt, b)
introducera personer (vilket det är lagom att göra med en tidig snutt dialog)
och c) vänta ett tag med miljö och annan bakgrund (det kan man få in senare i
bakåtbetraktelser, inre monologer el dyl).
  a) är viktigt för att det är vad novellen handlar om, b) är viktigt för att
det är dem som gör det, och c) är viktigt för att inledningen blir oerhört trög
om man skall börja med infodumpning. Jag har sett alldeles för många noveller
som börjar med en lång resumé, som om författaren vill säga: "Titta, jag har
tänkt ut SÅ mycket om bakgrunden till storyn att ni bara MÅSTE få höra det...".
I själva verket är ofta en hel del av sådan infodump inte ens nödvändig för
storyn (och det som är nödvändigt kan man droppa av litet försiktigt under
storyns gång).

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)