[SKRIVA] Re: Simulerad marsresa i Moskva

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 3 Jun 2010 21:31:12 +0200

> [...]
begränsat
> utrymme in under en simulerad marsresa i Moskva:
>
> http://www.svd.se/nyheter/inrikes/latsas-mission-till-mars_4812399.svd
>
> "Ett stort rymdexperiment, Mars500, inleddes i dag på ett biomedicinskt
institut i
> Moskva.
> Sex män, tre ryssar, två européer och en kines har gått med som frivilliga
> försöket som ska simulera en expedition till den röda planeten ? Mars.
>   I 520 dagar, 1,5 år, ska de sitta instängda i en stålkapsel, skriver BBC
News.
> [...]
över att vara
> med i ett projekt som kommer att "vara utmärkt för vetenskapen och
> mänskligheten".
>   Franske Romain Charles hade mer farhågor inför projektet och sade att
han tror
> att det kommer att bli ett "svårt" uppdrag och att han "kommer att sakna
sin familj
> och solen".
>   Experimentet är designat för att vara så realistiskt som möjligt.
>   ? De måste exempelvis klara sig med begränsade förnödenheter, säger
Martin
> Zell från Europeiska Rymstyrelsen, som delvis ligger bakom projektet.
>   ? Det betyder att allting kommer att finnas ombord från början.
> Ingenting kommer att föras in i kapseln under de 18 månader som försöket
pågår."

> --Ahrvid

Detta är mycket intressant, naturligtvis.

Och hur kommer experimentet att sluta? Med att de i ren frustration har
ihjäl varandra? :-)

Men jag förordar ändå en resa till mars utan returbiljett, eftersom de
tekniska problemen skulle vara avsevärt mindre om man inte behöver ordna så
att astronauterna kan resa hem igen.

Kommer en marsresa någonsin att bli av?

Månresorna var ju i första hand resultatet av ideologisk och politisk kamp
mellan stormakter... Men någon liknande situation har vi inte idag. Kanske
om Kina, Indien eller Brasilien kvicknar till ordentligt?

Jag skulle tycka att det vore stormkul att skriva en "hård" sf-roman om en
marsresa. Men frågan är om det finns någon marknad?

Mvh.
Torbjörn