[SKRIVA] Sf-fandom tjoar vidare om naziskandalen

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 11 Jun 2014 07:07:00 -0700

Anders Bellis trams om att Lennart Svensson skulle ha blivit avstängd från
sf-fandom när hans fascism/nazism avslöjades, var alltså inget annat än just
det: trams. Det är i alla fall välgörande att se hur problemet Lennart Svensson
äntligen börjat diskuteras öppet, efter att man ynkligt förtigit och sopat
problemet under mattan i många år.

När man kollar hur diskussionen på sf-fandoms mailinglista Fanac har utvecklats
sedan mitt förra referat, kan det sammanfattas ungefär såhär: Mycket
förnumstigt flaxande i hönsgården när man övertygar varandra om att det inte
finns något som helst problem här överhuvudtaget, eftersom fandom ändå har vänt
herr Svensson ryggen (en sanning med STOR modifikation), och att sf-fans är så
präktiga att det är rent imponerande. Mycket trams om att science fiction
egentligen skulle vara oförenligt med nazism och fascism (en korkad och
verklighetsfrånvänd åsikt som John-Henri Holmberg förfäktat genom åren och
också gör här, och som han rimligtvis inte själv kan tro på med empirin i
behåll). Men också en hel del ärligheter:

Lennart Svensson _har_ varit aktiv i svensk sf-fandom efter att han kommit ut
ur den nazistiska garderoben, bl.a. på Eurocon 2011 då han spred gratisex av
sina egenskrivna böcker (militant science fiction med fascistisk tendens). --
Mail från Björn Lindström och Johan Anglemark idag kl. 12:42.

Carolina Gomez-Lagerlöf kl 12:17 idag skriver något paradoxalt, efter att ha
berömt sf-fandom för att vara så tolerant och inkluderande mot alla sorters
politiska åsikter: "Sedan har vi också diskuterat att sf-fandom (även
internationellt) är väldigt homogent när det gäller fans med utländsk härkomst
och social bakgrund. Faktiskt märkligt likriktad. Ser man på svensk fandom är
det få fans med utländsk bakgrund och inte har vi många muslimer som jag vet
heller. Tittar vi på social bakgrund så har vi larvigt få med arbetarbakgrund."

Kort sagt: Sf-fandom har länge varit något av en pojkklubb för övre
medelklassnördar. Det enda exemplet jag kan komma på förutom mig själv på en
sf-fan med arbetarbakgrund, är en viss Tony Eriksson -- en god vän som visade
mig in i sf-fandom, men som fick en knäpp när han gifte in sig i en
miljonärssläkt och förstod att han inte passade in. Han började alltså arrogant
snorka och snora, besöka konserter med klassisk musik trots att han var helt
omusikalisk, aldrig erkänna fel och brister och konsekvent inte kunde förstååå
vad man ens meeenade när man försökte diskutera något problem, vad det än kunde
vara. Tönten i fråga bytte till och med namn till Elgenstierna, ett utdött
adelsnamn känt genom "Elgenstiernas adelskalender". Arbetargrabben Tony blev
således en parodi på den överklassare som han inte var, fastän arrogansen,
hyckleriet och snorkeriet fick honom att likna en sf-fan desto mer.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).