[SKRIVA] Re: Sf och ekologi

  • From: "Olof Bjarnason" <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 5 Nov 2008 10:32:21 +0100

Kort replik;

Din gummibandsteori står inte i motsättning mot min kullar-och-gropar
teori. Låt mig förklara:

1. Om du sträcker gummibandet, motsvarar det att rulla bollen lite
2. När man släpper bollen, rullar den tillbaka, precis som gummibandet
drar ihop sig
3. Sträcker du gummibandet tillräckligt mycket, spricker det, precis
som bollen rullar över kanten om vi knuffar tillräckligt hårt
och/eller länge
4. I båda fallen är kraften som behövs att återgå till föregående
"cykel"/"grop"/gummiband större än det var att spräcka/rulla upp
bollen över kanten. (du måste sammanfoga gummibandet - det är helt
annan division än att slita itu det)

Sedan måste jag resonera varför jag anser att jordsystemet är ett
sådant här komplext / dynamiskt system. Det håller jag på så länge.

Den den 4 november 2008 13:36 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
>  Eh, du har glömt ordet "kan"! "System KAN befinna sig i..." Det är iofs sant
> att system kan ha de egenskaperna, men du har knappast bevisat eller gjort
> troligt att naturen skulle vara ett sådant system.

Tja, jag vet inte med dig men för mig förefaller "jordsystemet" vara
ett så kallat komplext system. Komplexa system frambringar de
egenskaper jag talade om..

> [...]
> efter att dra tillbaka till det första tillståndet. Det är ekvivalent med att
> notera att naturen rimligen har kraftiga inbyggda buffertar som tenderar att
> motverka och återställa förändringar.
>  Och skälet till att gummibandshypotesen förefaller riktigare, är att naturen
> under årmiljonerna ständigt utsatts för stora påfrestningar, och
> uppenbarligen klarat av alla. Naturen torde av evolutionen ha formerats så
> att den skall tåla meteornedslag, enorma vulkanutbrott, skogsbränder, torka,
> översvämningar, de kraftiga naturliga klimatvariationerna, artutdöenden från

Angående gummibandsteorin: min kullar-och-gropar-förklaring inbegriper
denna modell. Om du tänker dig att bollen ligger och vaggar i en av
groparna, och så puttar man till den lite så den rullar lite högre,
men inte över kanten på gropen, ja då har du gummibandseffekten.

Om man däremot puttar till bollen tillräckligt hårt rullar bollen över
kanten och ner i någon annan grop. En så kallad kvalitativ förändring
har skett pga att en parameter rubbats så till den milda grad att det
tidigare stabila tillståndet (gummibandet) frångåtts.

Ett extremt enkelt exempel: om du har en savann med växtätare som
betar gräs. Till att börja med ökar antalet djur med tiden,
exponentiellt, tills dess gräset börjar ta slut. Då finns inte
tillräckligt med föda och antalet djur minskar naturligvis, födan
räcker inte till allas överlevnad. På så vis kan gräset börja växa
till sig igen, och vi är tillbaka på ruta ett. En så kallad cykel är
vad vi ser, eller ett stabilt tillstånd. En grop med min analogi.

Om vi pressar en parameter i en riktning, säg att vi häller ut
växtgift på halva savannen så att gräset snabbt dör ut där och inte
växer igen på lång tid - vi har så att säga sträckt gummibandet eller
puttat till bollen - och djurantalet minskar efter den nya
"mättnadsgraden" på savannen. Systemet har återhämtat sig bara med en
ny cykel och efter ett tag, när gräset växer överallt igen, är allt
återställt.

Om vi nu pressar en av parametrarna extrem mycket i en riktning - säg
att vi ett tag föder upp sådana här djur i stor skala genom att
tillföra föda utifrån - för att sedan abrupt sluta med detta beteende
- vi kan tänka oss att bollen ligger uppe på gropkammens toppunkt -
ligger system mer illa till. Antingen så rullar bollen tillbaka i
gropen - dvs. massa djur dör ut innan allt gräs hinner ätas upp, eller
så äter djuren upp allt gräs!