[SKRIVA] Re: Sf och ekologi

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 4 Nov 2008 16:11:03 +0100

Date: Tue, 4 Nov 2008 14:05:58 +0100

> Jag uppfattade de 1% som det skulle kosta på ett något annorlunda sätt
> än dig. Som jag förstod det var det 1% av BNP under ett visst år.
  Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. En kostnad på 1% under
"ett visst år" skulle betyda att klimatpolitik bara kostar 1% en enda gång, men
alla påföljande år skulle den vara gratis... För mig framstår det som orimligt,
och det är inte vad Stern-rapporten säger heller. Utan kostnaden blir 1%
kontinuerligt, vilket kan översättas med ständigt en hundradels mindre
välståndstillväxt - och i slutänden blir vi då dubbelt så fattiga inom en
pensionsålder.

> Inte
> att tillväxten minskade med 1%.
  Att ekonomin brandskattas med 1% är detsamma som att tillväxten minskar med
1%. Årligen.

> Tillväxten kommer ju av bättre teknik,
> fler människor och liknande
  Tillväxt kommer indirekt från bättre teknik osv. Men det som mäts är en ökad
omsättning av varor och tjänster (stigande BNP).

> Delvis beror ju detta förstås på vilka åtgärder man väljer, en åtgärd
> som att förbjuda biltrafik annat än på söndagar skulle ju minska
> tillväxten rätt drastiskt medan en åtgärd som att använda etanol i st.
> bensin kostar extra pengar nu (misstänker jag) men behöver inte leda
> till att takten i tillväxten minskar.
  "Att införa etanol..." får du att låta som om det inte är någon som "inför"
det. Det finns ju två alternativ:
  1) Bilanvändarna själva väljer det på en neutral konkurrensutsatt marknad,
och i så fall är det ett rationell val och inte så mycket att säga om.
  2) Politikerna "inför" det genom förbud, regleringare och straffbeskattning.
I så fall kostar det, är inte ett rationellt val (folk själva gör bättre val än
politiker, för de lever närmare sin egen verklighet), och leder till BNP-tapp.
Om man påtvingas ett val av ett sämre och dyrare alternativ slår det ju mot
värdet av varor och tjänster (=BNP). Ett sämre val betyder ju att värdet
minskar; ett dyrare val betyder att man får mindre pengar över att köpa andra
varor och tjänster för (= lägre BNP).

Explore the seven wonders of the world
http://search.msn.com/results.aspx?q=7+wonders+world&mkt=en-US&form=QBRE-----