[SKRIVA] Re: Sf och ekologi

  • From: "Mikael Eriksson" <mikael.s.eriksson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 4 Nov 2008 14:05:58 +0100

>  Min matematik håller. Om man tar bort 1% årligen från en tillväxt, får man
> efter 69 år ett resultat som är bara hälften av vad det annars skulle vara.
> Och det vore omoraliskt att tillåta ett sådant onödigt upprätthållande av
> fattigdom - i en värld där fattigdomsproblemet är jättelikt. Det skapar
> enormt lidande för miljarder människor!

Utan att ge mig in i debatten i övrigt...

Jag uppfattade de 1% som det skulle kosta på ett något annorlunda sätt
än dig. Som jag förstod det var det 1% av BNP under ett visst år. Inte
att tillväxten minskade med 1%. Tillväxten kommer ju av bättre teknik,
fler människor och liknande och inget av detta behöver minska om man
gör det ena eller andra på användandesidan.
Delvis beror ju detta förstås på vilka åtgärder man väljer, en åtgärd
som att förbjuda biltrafik annat än på söndagar skulle ju minska
tillväxten rätt drastiskt medan en åtgärd som att använda etanol i st.
bensin kostar extra pengar nu (misstänker jag) men behöver inte leda
till att takten i tillväxten minskar. Det går säkert att hitta exempel
åt ena eller andra hållet för konkreta detaljer men huvudpunkten är
hur dom har kalkylerat kostanaden i exemplet.

/Micke