[SKRIVA] Re: Sex-ordsnoveller

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 10 Jun 2014 00:40:55 +0200

Pia:
> Självutnämnd proffstyckare amatörpublicerade sig själv. Igen.
> Självutnämnd proffs-styckare skar sig själv. Igen.
> Lär ha varit Hemmingway som skrev sex-ordsnovellen
> "For sale: Baby shoes. Never worn."
> Eller så är det en modern myt
  Ditt förra inlägg blev skräptecken (men jag antar att ovan är en ompostning).
  I vissa ämnesrader har ett bindestreck förts in:
"sex-ordsnoveller".Antagligen är syftet att minska intrycket  att det handlar
om sex. Men jag undrar om inte intrycket snarare förstärks... "Sex" liksom
skiljs ut.
  Hemingways novell (om det nu var han) kan genom svenskans förkärlek för
sammanbundna ord faktiskt skrivas med blott TRE ord:
Säljes: Babyskor, oanvända.

"Säljes" är passivform av "sälja", men engelska tillåter inte någon liknande
konstruktion av ordet. Svenskan ger mer utrymme i sexordsnoveller. T ex behövs
inte engelskans "the". (Jag mistänker att finskan är bäst för seordsnoveller,
där en rad grammatiska konstruktioner - t ex prepositioner - kan gå in som
ändelser. Men så blir orden långa också.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /