[SKRIVA] Science fiction och fantasy -- fakta eller fantasi?

  • From: "Sverker Johansson" <Sverker.Johansson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 10 Oct 2008 13:22:46 +0200

Science fiction och fantasy -- fakta eller fantasi?

Så heter en kurs vid Högskolan i Jönköping som går vårterminen 2009.
Kursen tar upp science fiction och fantasy och skräck, både ur ett
litterärt perspektiv och ett naturvetenskapligt perspektiv.
Vi som jobbar i kursen är en naturvetare och några litteraturvetare.
Mina litterära kollegor kan diskutera aliens som litterära karaktärer i
kursen
parallellt med att jag som naturvetare diskuterar utomjordingens
biologi
och evolution.

Huvudteman i kursen:
● Science fiction, fantasy och skräck som litteratur. Genrernas
historiska utveckling
● Utopier och dystopier i genrerna
● Historia, alternativ historia, parallella världar
● Fantasy och myter
● Rymdfärder, möjliga och omöjliga
● Teleportering och tidsmaskiner – fysik eller fantasi?
● Perspektiv på religion och livsåskådning
● Planeter och världsbyggande
● Det bortommänskligas biologi och psykologi

Lärare: Sverker Johansson – Naturvetenskap, Mattias Fyhr – Skräck,
Ylva Lindberg – Science Fiction, Fredrik Ebefors – Fantasy

Kursen går på kvällstid under våren, med föreläsningar och seminarier
varje måndagkväll i Jönköping.

Mer om kursen finns att läsa på
http://www2.hj.se/hlk/studera/visa.asp?pid=LSFA17

Anmälan senast 15 oktober via http://studera.nu -- finns genväg dit via
sidan ovan
och sedan http://www.hj.se/kurskorg/

Hjärtligt välkomna!

Sverker Johansson

stf VD, Utbildningschef
Högskolan för Lärande & Kommunikation
Högskolan i Jönköping
Box 1026, 55111 Jönköping
036-101494

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).