[SKRIVA] Schlagern var bättre förr

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 10 Mar 2014 01:15:34 +0100

Apropå att tio kända författare skall skriva schlagertexter, kunde vi i veckan
avnjuta hela TVÅ melodifestivaler. 2014-finalen och 1984 års upplaga i
"Minnenas Telvision" (finns nog på SVT Play). Jag brukar se stora TV-event,
fast till mitt försvar må anföras att jag nyttjar tiden till multi-tasking
(brukar jobba vid datorn, läsa en bok eller göra annat samtidigt).
  1984 års upplaga var mycket bättre! Det var året då Herreys vann, och Fredrik
Belfrage var programledare. Han var inte hysterisk utan pratade lugnt (och
ibland med små skämt). Och de flesta melodier var  bättre än 2014! En John
Ballard sjöng "Rendez-vous" som var ganska klämmig. Syskonen Glennmark hade den
fartfulla "Kall som is". En Vicki Benckert var sin tids Linda Bengtzing med den
medryckande "Livet är som ett träd". Lotta Engberg (då vid namn Pedersen) såg
ut som en bortkommen skolflicka när hon med någon vars namn jag glömt sjöng om
"Sankta Cecilia" (och hon var skolflicka, då fortfarande vid Musikhögskolan).
En levande orkester, ledd av Curt-Eric Holmquist, gjorde ljudbilden ganska
behaglig.
  2014 var allt disco-dunk-dunk-överproducerat från band och maskiner. Med
synthar och hur många kanaler som helst skapas förskräckliga, överlastade
ljudspår till vilka artisterna sjunker desperat från toppen av sina röster.
Melodin märks knappt i...Melodifestivalen.
  Schlager har blivit standard-pop, ungefär den ljudmatta som kommer ut från de
flesta frekvenser på FM-bandet. Det är svårt att höra någon *egentlig* skillnad
på olika låtar; de är iaf med några få undantag förledande lika till
grundkaraktär.
  Och rätt låt vann - 1984. Herreys "Diggiloo-Diggiley" vann ju faktiskt hela
tjottaballongen senare och låten tycker jag har åldrats bra. Den är klämmig som
bara den! Och deras scenshow med den välsynkroniserade dansen var nydanande. Då
satsade få andra på mer avancerad dans till musiken - nu gör nästan alla det.
  Jag undrar om författarna som anlitats åstadkommer någon förändring i
schlagervärlden?

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /