[SKRIVA] Schlager- och annonsdrottningar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 29 May 2012 21:49:08 +0200

Besökte två events idag, om vilka kort skall förtäljas.
  Ewonne Winblad berättade om sin bok Annonsdrottningen, närmare bestämt en
Sofia Gumaelius som på 1870-talet med ett litet lån för att köpa
kontorsmaterial och hyra ett litet rum startade Sveriges med tiden största
annonsbyrå. (Föredraget skedde hos konsultföretaget Klara papper, som bjöd på
matiga mackor.) Hon började ensam med en lysande entreprenöridé: företag kan be
mig att förmedla annonser, jag gör allt praktiskt arbete till en massa
tidningar, och tar en procent. Annars måste företagen hålla reda på alla
hundratals tidningar och göra allt jobb själv. Succén kom snabbt: redan första
annonsuppdraget gav tre ggr så mycket som hon lånat i startkapital, och snart
kunde hon börja anställa folk och flytta till större lokaler.
  Hon anställde företrädesvis kvinnor (gifta eller ogifta spelade ingen roll;
på den tiden skulle gifta kvinnor inte yrkesarbeta), anställde tecknare och gav
servicen att utforma annonserna också. Annosbyrån (den rena förmedlaren) blev
vad vi idag kallar reklambyrå. Hon startade ett företag som sålde
tryckeriutrustning, som blev ännu mer lönsamt, och blev med tiden miljonärska
och invald i Publicistklubben. Hon var även aktiv för kvinnlig rösträtt samt i
Fredrika Bremer-förbundet.
  En verklig dynamitkvinna. Ewonne Winblads bok hade jag hört talas om
tidigare, och föredraget var mycket intressant. Bl a fick vi höra om Sofia G:s
betydelse för den unga Selma Lagerlöf. Selma var folkskolärare men visade
uppenbar talang för skriveriet. Sofia ordnade så att hon fick bo hos den
gumaeliuska släkten gratis i ett år för att skriva färdigt sina första böcker,
som blev en succe, och Selma talade på Sofias begravning. Sofia avled i
lunginflammation tidigt 1915, 75 år gammal. Hennes företag levde vidare till
1978 (som mest 300 anställda) då det dessvärre gick i konkurs.
  Men det var långt efter Annonsdrottningens tid.

Över till Schlagerdrottningen.
  Föredraget var bara några kvarter från Hötorget, där Loreen idag uppträdde
inför säkert 10 000+ glada eurovisionfans. Jag följer inte schlagern så noga,
men då jag gillar stora TV-evenemang tittar jag när det drar ihop sig. Som
bekant vann vår Loreen (näst bäst poäng men störst antal tolvor i
Eurivision-historien) och hyllas på alla löpsedlar. Och jag tycker hon var en
värdig vinnare, för hennes låt var bra, personlig, med ett udda uttryck, med
trallvänlighet i många partier ("up-up-up" är lätt att ryckas med i).
  Så det är klart jag ville se Loreen, då det var så nära. Hötorget var
fullsmockat och man körde uppvärmning (med några för mig obekanta
typ-hip-hopare-eller-nåt) när jag kom några minuter innan det skulle börja.
Alla verkade glada och kvällsdrakarna delade ut Loreen-löpsedlar - även jag
ryckte åt mig av dem. Lyckades knöka mig fram till en ganska bra plats. TV var
på plats och jag lär synas i folkhavet, om bara som en gul prick (2-3 meter
bakom en stor svensk flagga) ty jag hade min svenska landslagsgtröja of Sunkit
Fame på mig.
  Uppträdandena skulle ske på Sergelbiografens tak, vilket jag får säga var
litet väl högt upp-upp-upp.
  Spänningen steg. Stockholms finansborgarråd Sten Nordin höll ett kort
gatulationstal. Vi fick en video på storskärm från hennes väg till Baku. Och
sedan, in på själva Hötorget, tågade arméns musikkår och spelade sin version av
"Euphoria". Det lät ganska bra, med sina begränsningar - bleckinstrument
återger inte moderna poplåtar helt kongruent.
  Så kom Loreen ut på den höga estraden och intervjuades av Salem Al-Fakir
(själv melodifestivalartist). Minns inte så mycket av vad de sade. Sångerskan
sade att hon älskade oss allihopa, i alla fall, flera gånger. Hade en
minikikare med mig så jag såg ganska bra. Hon såg aningen trött ut, vilket man
kan förstå.
  Och så körde hon sången och jublet bröt lös. Hon började med den lätta,
"akustiska" versionen till riktigt stråkackompanjemang som snart gick över i
popversionen. Folk klappade händer och sjöng med.
  Så litet mer intervjuer, nu med Christer Björkman och Thomas G-son (som
skrivit låten). Och så litet fladder jag inte minns så väl, och så sjöng Loreen
"Euphoria" en gång till, denna gång popversionen från början. Litet drygt en
halvtimme, och jag tror TV fick med i princip allt av vikt. Trots da capo-rop
sjöngs inte "Euphoria" en tredje gång.
  Kul att vara där, hur som helst.
  Det är litet kul att svensk musik slår.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)