[SKRIVA] Re: Savannteorin

  • From: "Rickard Berghorn" <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 22 Aug 2007 09:36:08 +0200

Ahrvid:

>    Nu blandar du ihop savanner med regnskogar. De har regn- och
> torrperioder.
>    Savanners regnmönster är inte riktigt lika regelbundna.

Jag undrar varför du försätter dig i sådana här situationer. Varenda
definition av savann säger det som t.ex.
http://www.uwsp.edu/geo/faculty/ritter/geog101/textbook/climate_systems/tropical_wetdry_1.html
skriver på punkten:

"... the climate experiences a distinct seasonality to its
precipitation like that of the tropical monsoon climate. Also known as
the 'Savanna' climate, it supports a ground cover of drought resistant
grasses with scattered trees, but not enough rainfall to make
agriculture a viable, life sustaining activity."

Tropiska savanner är de man hittar i Afrika. Det finns alltså en
anledning till att de inte är täckta av skog, utan bara har utspridda
träd.

>    Hominidernas föregångare må ha levt i träd, ja (som många apor gör
> idag). Men våra förfäder lämnade Afrika bl a för att kontinenten blev
> torrare och savannerna blev inte så bra att leva på längre.

Näpp. Vi ska ha hamnat på savannen på grund av en värmeperiod. Det är
bara att gå till källorna.

/Rickard

--
Blogg: http://nymodernism.blogsome.com