[SKRIVA] Re: Sam J (var: Booker till Richard Flanagan)

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 15 Oct 2014 18:59:00 +0200

---- On Wed, 15 Oct 2014 16:08:29 +0200 Ahrvid  wrote ----
>Rickard:
>
> Ja, du försök leta fram slikt. Jag misstänker att om man studerar vad jag ev
> sagt handlar det om åsiktsskillnader i sakfrågor.

Tja, i exempelvis juli 2013 beskrev du Lundwall som obegriplig, mytomanisk,
opålitlig och -- minsann! -- "charmerande". Dessutom refererade du Sven
Christer Swahn som något slags psykiatrisk expertis på Lundwalls mentala
förmågor, sedan han läst din och Grek-Bellis tramsintervju med honom: "Sven
Christer Swahn skrev och tackade för den långa intervjun, för att det var
intressant att kontemplera Sam J:s mentala förmågor.  (T ex: det är helt enkelt
struntprat att påstå att 'det finns bara tre bokhandlar i New York.')"
(Listarkivet 2013-07-12)

Jag tänker inte göra misstaget att länka till något enskilt mail, eftersom det
bara blir upplagt för Hr Engholm att börja peta i evighet med detaljer för att
ge sken av att han inte alls skrivit det han skrivit. Den som är intresserad av
diskussionen kan läsa alla inlägg på egen hand, där Ahrvid bl.a. försöker
slingra sig om att den smutskastande intervjun i VÄ inte fick någon spridning
att tala om och knappt varit omtalad i Sverige, när den till och med i omgångar
har spridits utomlands i engelsk översättning.

> Jag träffade Sam J senast på Eurocon 2011, varvid han var
> snäll, glad och tillgänglig.

Självklart var han det, liksom fans alltid är på kongresser: yta och ingenting
annat. Du är själv snäll, glad och tillgänglig face to face mot Lundwall, trots
att det är en person som du föraktar och stndigt skriver ned.

> Skall vi istället inte ta en *sakdebatt* om hur det var med
> sf-genren österut förr i tiden?

Den diskussionen hade vi också förra året och finns att läsa i listarkivet juli
2014 under rubrikerna "Swecon lördag" och "Rysk sf". Också där gjorde du bort
dig genom att prompt hävda att science fiction i princip inte existerade i
Sovjetunionen, när all referenslitteratur tvärtom förklarar det som Lundwall
alltid stått för: att science fiction var mycket populärt innan Stalin,
förtrycktes under stalintiden och sedan snabbt återtog sin starka plats när
Stalin var borta -- trots nedgång under Stalin hade och har science fiction en
stark ställning i Sovjet/Ryssland. Vilket förvisso inte är särskilt
svårbegriplig eftersom kommunismen var "modernistisk", utopistisk, utvecklings-
och framtidsinriktad, även om den var det på ett perverterat sätt.

/ Rickard

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).