[SKRIVA] Re: Sam J i senaste Ansible

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 1 Jul 2013 21:39:16 +0200

2013/7/1 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Faktum är att Sam J hade filmer från tidigare än 1968, på
> smalfilm (t ex "Hey Mr Monster"). Jag undrar om partier
> från sena 60-talsfilmen "Jaktsäsong" (gjord för SVT) ingår
> i valvfynden? Enligt VÄ/Fanytt/SFJs klassiska Sam J-intervju
> hade de rullarna "örmodligen bliviot bandsallad". Sam J
> föranstaltar mer filmmaterial också. (Sam J var producent
> på SVT en kort tid under sent 60-tal.)

Detta skrev du i SF-Journalen nr 211: "Och som meddelats skall ju JVM
läggas ned med sista numret i år, som var (liksom årets tidigare
nummer) en dataskiva med en symfoni av Sam J Lundwall; numret innan
var en psykedelisk film kallad 'Dödens ö'."

Filmen "Dödens ö" (2011) beskrivs på detta sätt på bloggen
Kinematografi (som drivs av en hycklare som svensk sf-rörelse skulle
mått bäst av att slippa, men det har inget med just detta att göra):

"Dödens ö är en science fiction-film om en turistresa med avslutande
grisfest. Eller motsvarighet till grisfest. En turistresa genom
universum och närmare bestämt från tidens begynnelse till tidens ände,
där vi människor befinner – eller befann – oss, och turistresan går
denna gång till just jorden, som är ett attraktivt resmål för
utomjordingarna från den avlägsna tid då universum var så nytt att den
förflutna tiden knappt fanns.

Sam J. Lundwall har skapat en suggestiv film som rör sig långt utanför
filmkonstens mittfåror och han berättar med för det mesta meditativ
men stundtals explosiv impressionism en historia som inte kan berättas
på sedvanligt sätt, eftersom dess perspektiv är så svindlande och
eftersom den berättas om varelser som är oss så främmande, men ändå så
lika, att den inte fullt ut kan fångas i mänskliga termer. Filmen
lånar dels moderna datoranimationer, dels klipp ur gamla tiders spel-,
dokumentär- och journalfilmer, och berättas i övrigt med långa
sekvenser inspelade under Sam J. Lundwalls överinseende år 1965 och av
honom själv i modern tid, på olika platser i världen under de allra
senaste åren."

http://moviehead.wordpress.com/2011/08/26/dodens-o-the-movie-av-sam-j-lundwall-2011/

Mycket mer än så hittar man inte. Den var nominerad (antagligen av
ovanstående skribent) till Spektakulärts filmpris 2011 men vann
förstås inte. Sam J Lundwall är i svensk sf-fandom på god väg att
tigas ihjäl som om han aldrig existerat; tänk bara på att han öppet
behövde kritisera kommittén bakom ESFS:s pris European Grand Master
2011 innan han fick den utmärkelse han självklart förtjänade -- det är
ovärdigt för alla inblandade, men de som fick skämmas mest var trots
allt ESFS som skapat situationen.

Det skrivs naturligtvis inte öppet, men i skvallersvängen bespottas
och utmålas Lundwall ständigt som något av en skurk; dock är
anledningarna till detta alltid mycket luddiga när man frågar efter en
förklaring. I vanlig ordning vänder man också på orsak och verkan;
hans bitterhet och fuck you-attityd används som skäl till att skita
ned hans minne, när varje vettig människa inser att det bara är ett
svar på den smutskastning och tillkämpade nonchalans som han utsatts
för från den omgivning som borde stödja honom. I grunden handlar dock
allt detta om avundsjuka och jantelag; Sverige har inte varit stort
nog för en sådan driftig och ambitiös personlighet.

Jag är glad att jag själv lade ner min utgivning efter bara sju år
2007; man har inget att hämta i Sverige, och andra fantastikutgivare
tycks ha kommit till samma insikt. Den som är smart börjar utge böcker
och tidskrifter på engelska och struntar i den svenska fantastikens
kotterimarknaden.