[SKRIVA] Re: "Saken som åt Danny Smith"

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 30 Apr 2015 14:20:04 +0200

---- On Thu, 30 Apr 2015 12:57:31 +0200 Ahrvid wrote ----

Du jämför med både King och Lovecraft, vilket man får säga
är två ganska olika författare. Vem är Johan Ring mest lik?

Stephen King till miljön och karaktärerna, Lovecraft till själva
historieuppbyggnaden och skräckmomenten. I alla fall av denna novell att döma,
med detta citat ur epilogen som exempel:

"Och där slutar, i allt väsentligt, historien om min vän Danny Smith. Jag vet
att det kan tyckas som ett omöjligt ställe att sluta en berättelse på, men jag
har berättat min historia så ärligt och noggrant som jag kan, och några fler
svar har jag inte. Från resten av den där morgonen och den dag som följde på
den är mina minnen kaosartade och fragmentariska. Den där upplevelsen av att
vara hypermottaglig upphörde i samma stund som jag såg slutet komma för Danny
Smith. Jag minns inte hur jag tog mig upp ur källaren, men jag minns ljudet av
mina skrik som steg upp i det ekande trapphuset. Förvånar det någon att höra
att inte en enda människa kom ut för att undersöka varför någon skrek?
Naturligtvis inte. Vilka krafter det än var som släppts lösa genom Danny, så
fick de Konrad Smith att bränna inne sina boskap och sedan skjuta av sig
skallen, precis som de fick Filip Krantz att lugnt och fint kliva ut framför
timmerbilen – det var säkert ingen större konst att se till att få göra vad de
planerat i fred när de så önskade."

Distinkt Lovecraft i modern miljö. (Och nu flaxar fru Lindestrand besatt iväg
och ska läsa allting hon hittar av Johan Ring bara för att bekräfta sig själv
och sina på förhand ihopfantiserade åsikter, d.v.s. motsatsen till allt jag
påpekat. Slå vad om att Johan Ring inte aaaaalls har med Lovecraft att göra --
enligt flaxmästarinnan Lindestrand.)

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck * �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).