[SKRIVA] SV: skriva Digest V4 #293

  • From: "Styffe Ylva " <Ylva.Styffe@xxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 29 Oct 2010 08:03:27 +0200

Nästan lite som en straffkoloni. Skicka brottslingarna till Mars. ^^

Är man Med Mera medlem så kunde man före premiären av Aniara beställa biligare
biljetter. Synd att jag inte tänkte på att tipsa. Själv ska jag på 27 club på
Maximteatern 20:e november. Bra musik garanteras.

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] Turteaterns Aniara
Date: Thu, 28 Oct 2010 13:30:07 +0200

Samtidigt som Stockholms Stadsteater satt upp Aniara, har något kallat
Turteatern sin egen version (av annat slag; man kallar det "inspirerat av
Aniara", start 3 nov). Mer info på:

http://www.turteatern.se/index.php?option=com_content&view=article&id=75:aniara&catid=2:pa-scen&Itemid=2

Observera att man vissa kvällar innan föreställningen har intressanta samtal om
diverse olika ämnen. Saker som "Vad händer om mäniskan tvingas evakuera
jorden?", "Framtidens liv i rymden", "Svensk kärnkraft och svenska kärnvapen".
  Alla snackar om Aniara.
  Men vad få vet är att Aniara *egentligen* är en science fiction-förening i
Oslo... *

--Ahrvid

* http://www.uio.no/english/student-life/societies/sig/e_aniara.html

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!
------------------------------

From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] =?iso-8859-1?Q?=C5ka_till_M?= =?iso-8859-1?Q?ars_-_och_?=
Date: Thu, 28 Oct 2010 13:47:30 +0200

NASA undersöker möjligheterna att sända folk till Mars - med syftet att de
skall *stanna* där, typ för alltid (eller tills de dör), i form av en permanent
marsbas:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2191654/fyra-ska-resa-till-mars-for-evigt

"Rymdcentret undersöker just nu om det går att skicka folk till Mars och andra
liknande platser. Väl på plats skulle de utvalda skapa en permanent station och
bli skickade förnödenheter från jorden. Nasa avslöjade i går att de redan har
fått mer än fyra miljoner kronor i bidrag för att starta projektet, men de
hoppas på fler finansiärer".

Det handlar ännu bara om att studera saken. Poängen torde vara att det är
mycket billigare att skicka folk till Mars om de inte behöver hämtas hem igen.
Förutom att få förnödenheter från jorden bör marsbosätttare kunna skaffa/odla
(i växthus) en del lokalt. Mars har t ex vatten. Atmosfären innehåller
koldioxid, som kan brytas ned till syre och kolmonoxid (det senare kan användas
som bränsle). Se även:

http://sify.com/news/nasa-planning-one-way-mission-to-colonise-mars-news-international-kk2qkrdfaae.html

From: "Lars Johansson" <larsj@xxxxxxxxxxxxxxx>
Subject: [SKRIVA] =?iso-8859-1?Q?Re:_=5BSKRIVA=5D_=C5ka_till_Mars_-_och_stanna_
Date: Fri, 29 Oct 2010 11:09:09 +1100

Förslag på fyra som bör skickas?

> [...]
> Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
> http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
> förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik

End of skriva Digest V4 #293