[SKRIVA] SV: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Udda åsikt om anföringar

  • From: "Styffe Ylva " <Ylva.Styffe@xxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 28 Oct 2009 09:17:21 +0100

________________________________

Från: skriva-bounce@xxxxxxxxxxxxx [mailto:skriva-bounce@xxxxxxxxxxxxx] För
Ahrvid Engholm
Skickat: den 28 oktober 2009 00:21
Till: skriva@xxxxxxxxxxxxx
Ämne: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Udda åsikt om anföringar

From: mikael.s.eriksson@xxxxxxxxx
Dessutom blir det att visa och inte berätta. Man tolkar verkligheten för
läsaren i stället för att låta honom/henne ta till den själv.<<
  (Citatet omges av >> och <<.)
  Ett problem med alltför kreativa anföringsverbsbeskrivningar, eller
eftersläntrare som det kallades, är att det bryter mot regeln om att reducera
adjektiven. Nu handlar det iofs om adverb, men regeln bör vara densamma.
(Adjektiv bestämmer substantiv; adverb bestämmer verb.)
  Att ta till ett adjektiv (eller adverb) för att beskriva, betyder att man
misslyckas. Säger man att någon är "sorgsen" (eller säger något "sorgset") har
man tydligen misslyckats med att göra det klart tidigare. Man bör kunna göra en
beskrivning eller replik så att sorgsenheter framgår. Adjektivet/adverbet är en
nödlösning.
  Jag är försiktig med sådant, men undviker det inte helt. Det kan kännas litet
naket att vara utan adjektiv eller adverb. Man FÅR ibland skriva det uppenbara.
Man får trippa litet på en balansvåg.
  Men tappar man helt kontrollen och öser på med beskrivande ord är det inte
bra!
  Och för en replik kan det ofta kännas väldigt krystat med ett alltför
malplacerat adverb! Adverbets bestämning av sade-verbet är en väldigt utsatt
och synlig position.* Var försiktig!
  Förkunnade han föreläsande.

--Ahrvid

* Och som jag i någon kommentar till en novelltävling påtalade, kan själva
sade-verbet utvecklas till något som inte ens kan uttrycka verbaliteter.
("Uff", hoppade han. Ett hoppande kan inte uttala ord....)

 Jag tycker det känns som en rolig utveckling av språket men vem är jag att
avgöra? ;) Hostade hon nyfiket.

Nya Windows 7 - Hitta en dator som passar dig! Mer information.
<http://windows.microsoft.com/shop>