[SKRIVA] SV: Re: Novellen "Sista hemligheterna i Projekt Lajka"

  • From: "Pebbles Karlsson Ambrose" <pebbles@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 Sep 2011 21:54:00 +0200

Jag såg en dokumentär om Jurij Gagarin på BBC Knowledge häromdagen
http://www.tv.nu/p/11091707000810tv10
Då sa de att Lajka dog innan hon fick den dödliga dosen gift, av stress bla.
Tydligen hade de fått miljoner brev från ryssar som ville bli den förste i
rymden efteråt, bla kriminella som skrev att de struntade i om det kom
tillbaka till jorden igen ...
Den kanske går igen om ni har kanalen, de brukar köra repriser hundra
gånger.
Tydligen har den gått på TV10 också? Den var bra faktiskt.

Pebbles

From: doghead@xxxxxxxxxx
> Lajka förstod sig inte på människorna. Dom
> betedde sig väldigt besynnerligt. Hennes mor hade sagt det åt henne flera
> gånger innan de skiljdes åt.
> - Lajka, håll dig underlägsen så är människorna goda.
  Påminns om Lady & Lufsen:
"T: Buster säga han beställa två spagetti speciale och massa frikadelli!
J: Tony, hondar icke prata?
T: Han pratar med MIG!"
  Jag har problem med berättelser som försöker förmänskliga djur. Suspension
of disbelief inträffar inte riktigt. Enda sättet att komma förbi det är att
ge upp anspråk på realism och göra det till en fabel (som med kaninerna och
Richard Adams).
  Sedan har vi det här med rymdfakta. Det skulle aldrig få plats en hund
till i Lajkas kapsel, och naturligtvis skulle bevakningen vara hård så någon
fripassagerare vore det inte tal om.
  Vad som i själva verket hände med Lajka var att hunden dog i omloppsbana.
Såvitt jag minns, efter att ha läst om det (men mer går nog att googla
fram), fick jycken en överdos bedövningsmedel (fjärrstyrd injektion; man
hade också en massa slangar och ledningar, för en poäng var att mäta djurets
fysiologiska reaktioner för att se om man kan leva i rymdmiljö). Det var
tekniskt svårt att ta ned hunden levande, så det var inget som ryssarna ens
funderade. (När amerikanerna sköt upp schimpanser tog man dock ned dem
levande. De hade bättre teknik.)

> Hennes huvud började bubbla av frågor. Hade
> hon varit olydig? Var hon inte tillräckligt underlägsen? Varför fick hon
så god
> mat?
  Du vet kanske inte om att djur har ett väldigt kort arbetsminne
(korttidsminne, minne för det som just skett). Det kan handla om ett antal
sekunder - sedan är händelsen glömd. För att något skall fastna måste det
"nötas" in, så att det rinner över från arbetsminnet till långtidsminnet.
Djur kan alltså inte reflektera över sådant som hänt tidigare under dagen.

> Små röda dioder blinkade på en liten panel bredvid henne.
  Vet en hund om vad ljusdioder är?

> Hon var så ledsen att tårarna som runnit nedför hennes håriga kinder
> hade bildat en liten pöl i botten av bubblan.
  Hundar gråter inte. Såvitt jag kan erinra mig är människan unik såsom enda
djur som kan gråta, och vi gör det av rörelse eller av retning, t ex vid
lökskalning. Djur kan avge tårvätska men gör det av andra skäl (tårvätska
rensar ögonen från skräp).

> De små röda dioderna
> blev gröna och allt började vibrera kraftfullt.
  Det slår mig förresten att det inte fanns lysdioder vid tiden för Lajkas
rymdfärd. Lysdiodeffekten var upptäckt men fanns inte i några produkter och
användes inte till något.

Novellen har iofs ett intressant perspektiv, men den "biter" inte riktigt
för mig. Jag tror inte på talande och tänkande hundar och en del tekniska
fakta är fel.
  Språket såg OK ut. Där har jag inte så mycket att säga.
  Men jag tror att man borde skriva en ANNAN novell om rymdhunden Lajka, ur
annat perspektiv. Tänk om Lajka var någons kära hund, an familjemedlem, som
mer eller mindre kidnappades till rymdprojektet. Och så sitter matte och
husse kvar på jorden och är ledsna. Eller något annat.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling
Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)