[SKRIVA] SV: Re: Folkmordens tragedi

  • From: Peter Nilsson <peter.w.nilsson@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 23 Jan 2014 17:20:40 +0100

Folkmordet på armenierna är en komplicerad historia. Bakgrunden är att det
ottomanska imperiet var väldigt tolerant och täckte ett stort geografiskt
område där stora folkomflyttningar skett under lång tid, och det alltså
fanns väldigt många olika etniska och religiösa grupper. De största var
turkar, greker, kurder, armenier och araber (jag har säkert glömt några, men
jag tror att ni fattar) Så länge de betalade sin skatt och underkastade sig
sultanen fick de sköta sig själva. När imperiet kom på dekis såg många
behov av modernisering. Man vände sig mot Europa och tog många idéer
härifrån. En av dem var nationalismen, som ju tyvärr passade väldigt illa i
detta mångkulturella imperium. Iden om"ett folk, ett land" verkar ju helt
stollig då. De som anammade dessa idéer kallas"ungturkarna". Första
världskriget bröt ut och imperiet allierade sig med Tyskland, vilket innebar
krig mot Ryssland. När ryssarna trängde in i nuvarande Turkiet och närmade
sig armeniernas områden gjorde dessa uppror för att förena sig med ryssarna
och göra sig fria. Tyvärr gick kriget dåligt för ryssarna även på den
fronten. När ryssarna slagits tillbaka började problemen för armenierna.
Ottomanerna såg armenierna som landsförrädare, och det var de ju i och för
sig också. Pacificeringen av dem övergick raskt till massakrer, på män,
kvinnor, barn och åldringar. Inte många fanns på plats som ville försvara
dem och inte någon som kunde. Blodbadet pågick i stort sett öppet och
rapporterades i dåtida media. Ententen använde det i propagandan för att
visa hur barbariska fienderna var, men kunde inte göra något för att stoppa
det. Det pågick ju världskrig. De överlevande armenierna sågs som en
säkerhetsrisk (helt riktigt i och för sig) och fördrevs från sina områden
till mer ofarlig mark långt bort i imperiet. Det var ingen ren dödsmarsch,
men förhållanden var hårda och ransonerna säkert knappa, så många som
överlevt massakrerna dukade under. När saker lugnat ned sig tyckte även
många på ottomanska sidan att det som skett var förjävligt. Man började
förbereda rättegångar mot de ansvariga. MEN sedan hände annat. Nu måste
jag tyvärr sluta, men jag fortsätter lektionen i morgon.