[SKRIVA] SV: Re: Att kandidera till Piratpartiets partistyrelse

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 30 Mar 2011 16:58:15 +0200

http://infallsvinkel.se/2011/03/viktigt-min-kandidatur-till-piratpartiet-sty

> Jag läste iaf de delar där du säger hur du principiellt ser på
Piratpartiet. Men jag saknar en sak.
 > Du säger att Piratpartiet bör vara tvärpolitiskt snarare än liberalt. OK,
fine with me.
 > Men det finns en annan dimension: sklal Piratpartiet vara ett fokusparti
eller breddpolitiskt? (Inte samma sak som tvärpolitiskt. Tvärtpolitiskt är
att söka sympatisörer i alla läger. Breddpolitiskt är att lansera ett
program, en politik, för >alla områden, oavsett om de angår IT, integritet,
uphovsrätt o dyl.)
 > Hur ser du på det? Fokusparti eller breddpolitiskt?
  >Jag tror att skall man vara tvärpolitisk måste man vara ett fokusparti.
Börjar man lägga fram ett brett politiskt program kan man stöta bort en del,
och då kan man inte vara tvärpolitisk.
  >Jag menar att man inte kan använda argument om "ja, men datorer och IT
finns överallt" som argument för att stoppa in precis vad som helst. En del
piratpartister har t ex varit och dribblat i miljöfrågor. Skall det vara så
tycker jag >att Piratpartiet bör anta ett program om kraftigt utbyggd
kärnkraft! Hör här: Piratpartiet har ju åsikter om patent, och i
kärnkraftverk finns minsann många patenterade lösningar. Kärnkraftverk är
datorstyra och datorövervakade så där >måste Piratpartiet gå in. Datorer
kräver energi, så det är klart vi måste ha kärnkraftverk. Och sker en olycka
måste vi skicka in autonoma robotar för att rensa upp - IT all over again.
Robotar kan förresten kanske bli en viktig >väljargrupp för Piratpartiet...
 > Så, fokus eller bredd?

>--Ahrvid

Jag tycker inte att Piratpartiet hör hemma inom de etablerade
politikområdena, t.ex. när det gäller socialförsäkringssystemet eller
miljöfrågor.

Däremot har det inte lyckats att möta väljarna i riksdagsvalet med bara
några få sakfrågor. Om det ska ske en "breddning" så bör det snarast vara en
fördjupning utifrån partiets fokusområden.

(Vilket inte är samma sak som att ha åsikter om allt där datorer används.)

Resultatet i det senaste riksdagsvalet visar tydligt att det inte räcker att
möta väljarna med "avskaffa FRA-lagen, avskaffa IPRED". Istället behöver vi
måla upp en bild av hur vi tänker oss ett samhälle där kultur och kunskap är
fritt tillgängliga, och där staten och medborgarna respekterar varandra.

Så jag är alltså för en breddning/fördjupning av vårt program, med
utgångspunkt i den piratpolitik som vi redan har antagit.

Jag skulle nästan vilja remixa dig lite: "Om Piratpartiet ska vara ett
breddparti, så måste det vara ett fokusparti!"

När det gäller kärnkraft mer specifikt, så eftersom Piratpartiet är ett
parti som är positivt till tekniken, kanske det inte förvånar dig att det
finns vissa inom partiet som faktiskt vill driva på i kärnkraftspositiv
riktning. (Det finns t.o.m. en informell arbetsgrupp för energifrågor ledd
av styrelseledamoten Christoffer Willenfort, och den är helt klart positiv
till kärnkraft.) Piratpartiet har dock inte antagit någon officiell hållning
i frågan.

Mvh.
Torbjörn