[SKRIVA] Re: SV: Larsson osv.

  • From: Anna Svensson <anna.h.svensson@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 8 Aug 2011 12:50:59 +0200

Den 8 augusti 2011 09:02 skrev Patrik Centerwall <centerwall@xxxxxxxx>:
> -
>
> Kränkande är nog fel ord, men jag tycker personligen inte att tvång är rätt
> metod för att komma åt ovanstående problem (bland annat för att det kan
> ställa till stora problem för enskilda familjer där endera parten - kvinna
> eller man - har väldigt få att vara hemma från jobbet under en längre tid).
>
> Personligen tror jag mer på moroten, i det här fallet bör bland annat
> jämställdhetbonusen marknasföras mer. Trevlig liten bonus som finansierade
> vår semester i år. :)

Tvång skapar fler problem än det löser. Bara för att man låser in fler dagar
till pappan så betyder det inte att han kan eller vill ta ut fler dagar. Jag
kan t.ex. tänka mig följande situationer där det skulle ställa till problem:

1) Ena parten är arbetslös, sjukskriven eller studerande - att ha den
arbetande parten hemma skulle lätt kunna skapa en ohållbar ekonomisk
situation för familjen, samtidigt som det vore totalt onödigt eftersom den
andra föräldern redan är hemma helt eller delvis.

2) Man har flera barn och det passar familjens situation bättre att turas om
mellan barnen.

3) Den ena parten har ett periodjobb (t.ex. sjöman) som kräver en lång
sammanhängande närvaro för att alls fungera. Detta kan starkt begränsa hur
mycket ledig man kan vara och i vilken omfattning - då behöver den andra
parten vara mer flexibel.

4) Det råder stora inkomstskillnader mellan parterna.

5) Den ena parten jobbar på ett lågavlönat skitjobb (t.ex. flippa burgare på
McD), hatar sitt jobb, vantrivs, har ingen karriär i sikte och ingenting att
förlora på att vara hemma, medan den andra älskar sitt jobb, trivs, har en
karriär i startgroparna och allt att förlora på att vara hemma. Här kan det
bli psykiskt förödande för familjen om den första parten tvingas tillbaka
till ett jobb han/hon hatar medan den andra tvingas offra sin karriär.

Nej, tvång skapar fler problem än det löser och resultatet skulle bara bli
att fler dagar skulle brinna inne - dagar som barnet kunde ha fått
tillsammans med en förälder men istället skulle bli tvungen att tillbringa
ihop med en fritids- eller dagisfröken.

/Anna