[SKRIVA] SV: Kapten Frank-handboken

  • From: Göran Jansson <goran_ja@xxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 15 Jun 2007 23:55:32 +0200 (CEST)

--- Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxxx> skrev:

> AE: Ovanstående från en utländsk sf-lista. Captain
> Future hette på svenska
> Kapten Frank och var väldigt populär i 40-talets
> JVM/VÄ (det kom även en
> KF-roman i SF-Serien, en pocketbokserie på 70-talet,
> samt hos Pulp Press,
> Kapten Frank och rymdkejsaren, 1980). Än idag finns
> nostalgiska gamla
> sf-fans som minns Kapten Frank (tryck på rätt knapp
> så berättar Anders
> Palm om denne pulphjälte, t ex).

Kapten Frank har jag hört talas om men aldrig läst.
Det är en Blixt Gordon-hjälte, typ, om jag förstått
det rätt.

På 70-talet (jag har sett dem senare och läst 2-3
stycken) fanns det i en pocketserie kallad SF-Serien
en rymdhjälte kallad Kap Kennedy. Han reste också
rymden runt med sin strålpistol och sina trogna
medhjälpare. Nu för tiden skriver man inte om den
sortens rymdhjältar!

Det är nästan så att man saknar de gamla hederliga
rymdhjältarna, som alltid kunde dra strålpistolen
snabbast på skumma rymdbarer.

     "Read it and weep!"
Göran Jansson goran_ja@xxxxxxxx

Hitta din nästa resa på Yahoo! Shopping.
Jämför pris på flygbiljetter och hotellrum här:
http://shopping.yahoo.se/b/a/c_169901_resor_biljetter.html?partnerId=96914052