[SKRIVA] SMS-språket

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 10 Nov 2008 18:55:15 +0100

Vi hade tidigare en SMS-språknovelltävling (vars resultat jag vill minnas inte
vzr allrför imponerande). Aftonbluddret hade 9/11 en artikel om SMS-språket:
"Läs d1a asap, ålz - d e eg 7kt lätt". Tanken är att spara plats med div
förkortningar och figurativa liknelser.
  Här är några ord i SMS-språket: LOL - laughing out loud, ROTFL (AB skriver
felaktivt ROFL!) - Rolling On The Floor Laughing, BRB - be right back, OMG - Oh
my God (farligt, svenskar kan tolka det som "omgående"), ngn - någon (inte
SMS-språk, egentligen), THX - thanx, BTW - By the Way (användes också innan SMS
uppfunnits), 2day - today, ASAP - As Soon As Possible (också gammalt), <3 -
tydligen tecken för kärlek (men jag ser inte logiken), 7k - sjuk, ql - kul
(användes av fandom på 50-talet! - t ex av Alvar Appeltofft), plz - please, d -
det, r - är (hm, stockholmska...), d1a - detta, eg - egentligen (farligt,
engelsktalande kan tolka det som "e g", alltså "t ex").
  En del s k SMS-språk är egentligen gammalt, och en del annat av det uppkom
redan under det tidiga internets tid. Det finns fler exempel än dem som nämns
ovan.

--Ahrvid--ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för
författande, sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj:
subscribe)YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!
Discover the new Windows Vista