[SKRIVA] Re: SKRIVAit om statlig massavlyssning

  • From: tora.greve@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 11 Jun 2013 22:04:09 +0200

I min nya bok Biotron beskriver jag ett avlyssningssamhälle in
extremum. Bl a finns videokameror i nanostorlek som en ingrediens i
målningen på väggar och tak.

Tora.

Engholm:

> Torbjörn Wester som frekventerat SKRIVA skriver som
Piratpartiets rättspolitiska talesman om statlig massavlyssning i
Aftonbladet:

> http://www.aftonbladet.se/debatt/article16941300.ab
[1]

> "Hotet från terrorismen används för att inskränka våra allra
mest grundläggande rättigheter. Vi har inte längre rätt att kommunicera
anonymt med våra medmänniskor. Brevhemligheten är ett minne blott i den
digitala eran. Journalister kan inte garantera sina källor skydd. ...

Men terror är ingen giltig ursäkt för att inskränka våra medborgerliga
rättigheter. Det är våra rättigheter som definierar vårt öppna,
pluralistiska och demokratiska samhälle.
> Vi behöver ett paradigmskifte
kring rätten till privatliv. Vi lever i en tid av massövervakning.
Politiker som vill framstå som handlingskraftiga tillåter en alltmer
utbredd övervakning, och att de insamlade uppgifterna används till allt
fler syften.
> Våra grundläggande demokratiska rättigheter kränks. Det
känns fånigt att behöva påpeka att våra demokratiska rättigheter
faktiskt är viktiga.
> Istället för att låta en obefogat stor rädsla för
hemska brott styra lagstiftningen, måste vi låta respekten för
medborgarnas integritet komma i första hand. Vi måste låta rättssäkerhet
och demokratiska värden komma före en påstådd effektivitet. Vanligt
traditionellt polisarbete, som inriktar sig mot misstänkta brottslingar
och inte mot folk i allmänhet, är tillräckligt effektivt. Det är
dessutom det enda sättet att bedriva polisarbete på som är värdigt en
demokratisk rättsstat."

> --Ahrvid
>
> Ps. Om Torbjörn är kvar på
listan får han (du) gärna kommentera. (Jag sysslar inte med
massövervakning och har faktiskt inte koll på om Wester är på SKRIVA
just nu eller ej.)

> --
> ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen
Twitter Follower for all the latest news in short form! / GÃ¥ med i
SKRIVA - för författande, sf, fantasy, kultur
www.skriva.bravewriting.com [2] - delta i vår novelltävling! / Om
Ahrvids novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html [3] C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id [4]'86081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan [5] / YXSKAFTBUD, GE VÅR
WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

> -----
> SKRIVA - sf, fantasy
och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan
> grundad 1997 * Info
http://www.skriva.bravewriting.com [2] eller skriva-

Links:
------