[SKRIVA] Re: [SKRIVA]OM F&SF

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 9 Apr 2014 16:04:14 +0200

Bertil:
> Har just börjat läsa i min enorma samling av sf-magasin och fann i ett inte
> alltför gammalt nummer av
> Fantasy & Science Fiction att redaktionen får in mängder av fantasy men
> väldigt lite sf, som man därför efterlyste.
> Det borde finnas en eller annan på SKRIVA-listan som kan tänkas utnyttja
> detta tips.
> För få svenska sf-författare synes i F&SF, Asimov's och Analog. Inga ALLS
> faktiskt.
  Jag har för mig att Bertil Mårtensson och Sam J Lundwall någon enstaka gång
för 40+ år sedan haft en novell i någon amerikansk sf-blaska, men sådant är
sällsynt. Det är lättare att komma med i mindre tidskrifter och antologier
utomlands (Bertil har iofs redigerat ett par, men jag var också med i Eurocon
2007-antologin som inte han hade med att göra). Min novell "Ledtrådar" skickade
jag i Bertils engelska översättning till alla tre ovan nämnda sf-magasin, men
ingen ville ha den. Däremot kom jag med i en kroatisk sf-tidskrift förra året...
  De stora amerikanska sf-magasinen får nog en väldigt stor ström av manus. Det
är bättre att prova mindre tidskrifter, också ute i Europa, antologier osv.
  Här en lista på "foreign markets" som kan vara till nytta:
http://www.smithwriter.com/foreign_market_list.htm

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /