[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Översvämning i Uppsala

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Apr 2013 20:19:46 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Nu är det översvämningar av en sort vi sällan skådat i Uppsala.
  Betydande översvämningar, ja. "Sällan skådat" kräver nog ett historiskt
studium för att avgöra.
> Det blev stora debatter i tidningarna och
> många försökte vifta bort problemet med att det bara hade blivit en
> "trend" bland Stockholms bostadslösa att tigga.
  När jag rör mig i Stockholm ser jag huvudsakligen utländska tiggare (att döma
av optiskt avgörande s a s). Det antalat har ökat väldigt mycket under just
senare år. Svenska tiggare är en minoritet och har alltid varit relativt få.
Utan ordentlig statistik med bortrensade felkällor osv är det svårt att säga
något om en relativt litet grupp.

> OECD är en sak, BNP per capita en annan. Enligt denna BNP-lista från
> förra året ligger Sverige på plats 14
  Den listan är svårläst då den inte tar upp länder enligt ranking. MEN för att
göra en jämförelse måste du ha samma lista från 1990-talet, framtagen med exakt
samma metodik.
  Skälet till att jag tog upp OECD-rankingen är att jag hade dess siffran från
den perioden. Samma statistik från olika perioder, då kan man jämföra. Men man
kan inte jämföra två olika listor som bygger på olika underlag.

> Det är också enkelt att förstå att anledningen till att Sverige stigit
> i rankningen huvudsakligen beror på att övriga länder fallit i den
> ekonomiska krisen... Sverige har inte blivit rikare i absolut mening.
  Jodå. Undantaget ett minimalt hack nedåt på någon procent i samband med
krisens början 2008 har Sveriges ekonomi växt varje år. Så rikare i absolut
mening har vi visst blivit.

> Sverige har varit framstående i världspolitiken genom FN, paret Myrdal
> och Olof Palme, som exempel. Det enda storpolitiska Sverige lyckats
> åstadkomma på senare år är pinsamheterna kring Julian Assange.
  Myrdalarna anser jag överskattade (liksom sonen Jan M; han är *ännu* mer
överskattad). På 30-talet förordade myrdalarna t ex tvångssterilisering. Palme
tror jag väckte lika många negativa som positiva reaktioner. Han retade t ex
upp USA som i flera år tog bort sin ambassadör och därmed skars våra
möjligheter till inflytande den vägen. På senare år har vi t ex haft Carl
Bildt, som många jämför med Palme. De är ganska lika: Palme försökte mäkla fred
Iran/Irak, BIldt i Bosnien, bägge intellektuella överklasstyper, verbala, bägge
väcker både agg och beundran, osv.
  Men vad "är" inflytande på en internationell scen? Jag undrar om inte enstaka
personers ev insatser spelar mindre roll än vad en samlad politik långsiktigt
går ut på. Vi skall nog inte vänta oss att ett land i kalla nord på 9,5 milj
har så stort inflytande. Att Palme kunde slänga ur sig oneliners är inte
"inflytande" utan spännande citat för citatböcker.
  Churchill, Reagan,Gorbatjov, Thatcher, m fl - de har haft inflytande. Palme?
Bildt? Ganska litet inflytande, egentligen. Det krävs not ett större land i
ryggen för att få inflytande.

> Svensk journalistik befinner sig i kvalitetsmässig kris. Punkt.
  Pressen generellt befinner sig på flera plan i kris.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /