[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Ärkerasisten John W Campbell

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 23 Oct 2014 21:57:37 +0200

Rickard:
> Problemet här är alltså att herr Ahrvid hävdar att Campbell efter
40-talet inte hade något
> som helst inflytande över och än mindre
auktoritet i science fiction-genren
  Nej, det hävdar jag inte. Du gör en halmgubbe. Däremot var hans inflytande fr
o m skiftet 1940/50 *avsevärt mindre*. Och hans stundtals provokativa idéer
hade en hel del med den saken att göra.

> därför att han på 1930-40-talen
hade varit tidernas mest inflytelserika sf-redaktör
  "30-talet" är att ta i. Det första numret av Astounding han hade redaktionell
kontroll över kom i maj 1938. Redaktörsvärvet under 30-talet handlade sålunda
om blott drygt 1,5 år.

> Sålunda kan han
inte ha tagit t.ex. Frank Herbert under sina vingar och publicerat
dennes
> Dune-svit på 60-talet
  Personligen anser jag inte att Dune tllhör  de mer inflytelserika sf-verken.
Jag läste del 1 (sedan spottade Herbert ur sig en massa lika tjocka
fortsättningar) och fann den skittrist. Även om Dune-serien för mig är ren öken
(pun intended!) är jag iofs medveten om att det finns folk som gillar den, men
jag skuile nog säga att Dune är mer populär än inflytelserik. Och det var f ö
först med böckerna - och inte den betydligt kortare magasinföljetongen - som
Dune blev populär.
  Ett litet sidospår: Jag läste den svenska översättningen, Arrakis -
ökenplaneten, översatt av Gabriel Setterborg. Gabriel sade vid något tillfälle
att han stoppade in en hemlig referens till fandom, som han dock menade
"passade perfekt" och ingen skulle kunna upptäcka referensen.
  Jag upptäckte den; det var ett skäl till att läsa översättningen. Jag tänker
inte säga vad den var för spänningens skull, men för att reta ev nyfikenhet kan
jag säga att referensen finns i en replik... (Översättningen var f ö nog bra,
men boken är lika trist för det.)

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /