[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Vilse på Parnassens höjder

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 11 Mar 2014 14:26:12 +0100

Rickard:
> Vad människor påstår om sig själva -- speciellt när det handlar om deras
> försyndelser -- ska man alltid ta med några skopor salt.
  Men problemet är att JHH aldrig iaf sedan han passerade 15-årsåldern eller så
aldrig skrivit skönlitterärt. Inget som jag kan påminna mig ha sett (undantaget
fanniska kåserier som någon gång kan snudda vid det). Ämnesmässigt tror jag
inte att han skulle skämmas för att skriva porr (han tog trots allt upp ämnet i
fanzines). På den tiden var det inget märkligt (och det är kanske inte det
heller nu, men av andra skäl).
> Holmberg helt enkelt om hur han och hans vänner var involverade i
> porrförfattande som unga (även om JHH själv kanske inte skrev utan bara
> hjälpte till), och det är högst sannolikt att det har något att göra med
> Fernand Fresks "De besatta".
  Jag skall inte utesluta att Ågren/Westblom skrev det, och de var absolut
kompisar till JHH och att de skrev sådant är klarlagt. Ser vi stilistiken i
styckena på
http://www.kaptenstofil.net/stupido/litterart_supplement.php#debesatta  kan
Dénis Lindbohm vara misstänkt (men jag är tveksam till litterära referenser,
som inte verkar dénitiska). Men vad jag framhållit är att det vid denna tid
fanns *många* som skrev porr. Man skulle bryta tabun och det var nästan fint
att skriva det. Så det kan vara vem som helst. Idag skriver säkert lika många
porr, men det har blivit mainstream och är inte längre avantgarde så det är
inte "fint".

--Ahrvid

Ps. Det finns tävlingar i och priser för mest pinsamma porrskildringar. .. (Jag
har tagit upp sådana ibland på listan.)

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,