[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Varför jag är skeptisk till maskeradeländet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 23 Oct 2013 00:19:41 +0200

Rickard:
> [...]
> avståndstagande finns sällan. Däremot får de förstås mindre tid för
> fangrejor, inte sällan för att de t ex skaffat familj. När jag träffade t ex
> Erik Andersson i våras fick jag en bok av honom, som han signerade - med
> "FIAWOL!", det gamla fandom-slagordet. Det säger allt.

> Sf-fandom består traditionellt av ett gäng överintelligenta manipulatörer
> och retoriker som är mer intresserade av att använda sin intelligens till
> att bygga relationer på maktkamp och lika tomma allianser för att mota bort
> Det finns en del sådant högeligen puerilt, ja.
(Om J Theorin:)
> [...]

> tror inte Theorin fäst någon vikt vid sådant.  Jag uppfattar honom som en
> rätt mild och öppen och begåvad person. Dumheter genomskådar han nog.

> Alltså hade vår kära sf-fandom återigen sett till
> att sabotera sin egen utveckling. Jantelagen och avundsjukan _är_ en mycket
> stark kraft, när den får fritt spelrum.  Kan vi inte döpa om Jantelagen till
> Fjantelagen... Fandom har både ups and downs. Jag kommer att tänkt på¨Povel
> Ramels geniala "Trubaduren (eller kärleken till mänsligheten, åmma säjer)",
> en text som mycket väl skulle kunna handla om gamla fandom. Här är den, för

Båd till höger och till vänster finns det fel och finns förtjänster
 Detta har vi från det ogrumlade bonnförståndets källa, åmma säjer...
 Du kan göra dina tester - båd i öster och i väster
 Du ska finna, plus- och minuskurvor löper parallella, åmma säjer...
Liksom svart och vitt tillsammans bildar grått
 Är mänskligheten en produkt av både ont och gott
 Det finns männskor som e' dumma, och andra som e' snälla
 Varje gång konstaterar de' så e' vi aktuella, åmma säjer...
Vissa morgnar e' man glader, andra morgnar får man spader
 Om man slår ihop ett e' man både glader och får spader
 Ena dagen bär det uppåt, andra dagen går det... neråt
 Det är berg och dalar vilket håll som ögonen än ser åt

 Söka sanning är ju varje männskas plikt
 Men sanning e' en blanning utav verklighet och dikt
 Solen lär ju skola skina även närsom natten faller
 Men där har vi ingen insyn alls och måste tro på skvaller, åmma säjer...
Pressen blandar sina groggar uppå onda ting och goda
 Och dom onda e' som whiskey och dom goda e' som soda
 Men med tusen lånta fjädrar, våran språkdräkt e' uppblannad
 Man går hem och slår i lexikon, först sen blir man förbannad

 Det finns krig och fred (huh?), och kärlek liksom hat (huh?)
 Men det som det finns mest av e' en jädrans massa prat
 Och en jädrans massa sång för den delen
Man kan reta sig på mycket, men så sväljer man förtreten
 Jag e' själv en del utav den, så jag älskar männsliheten
 Denna kortsynta koloss som sluppit ut ur puberteten
 I sin ystra, dystra kalvdans bland det grönaste av beten
 Där vi männskor bildar mockorna och sitter fast i smeten, åmma säjer...

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /