[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Varför jag är skeptisk till maskeradeländet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 22 Oct 2013 16:47:36 +0200

Bertil:
> [...]
> sig till Dart Vader etc.
> Vi lever i ett fritt land och gör vad vi vill.  Men det betyder också att jag
> har rätt att uttrycka min skepsis mot maskeradeländet.  Skulle inte du tycka
> som t ex gillar deckare, om deckarfandom togs över av folk som klär ut sig
> till Lisbet Salander och Kurt Wallander, och det dominerande intresset var
> att spela Cluedo? Jag talar inte om det som sidointresse utan att allt som
> handlade om deckare helt skulle DOMINERAS av sådant! Jag ser inget fel i att
> salandrar och wallandrar och cluedister i det läget höll sina grejor separat.

Om fanzinen...> som innehåller en uppsjö av texter,noveller. romaner, dikter
skådespel som
> [...]
> webzines, PDFer osv - men det känns inte riktigt som samma sak.  Jag tycker
> dock att de mer informella fanzinen, kallade fanniska, genzines, etc hade
> stort värde i sina bästa stunder. De hade mycket humor och kreativitet.
> Exempelvis Stieg Larsson skrev i den fanzinegenren (även om han också pubbade
> enstaka noveller, som dock var skräp - annat han skrev var bättre).

> Det har också
> sagts att fandom varit bra just för att den spottat fram förläggare,
> producenter etc etc. Jag saknar kunskap och överblick för att kunna avgöra
  Många inom sf-fandom har blivit översättare, författare i stort eller smått,
redaktörer, osv. Programchefen för TV4 är en gammal fan (hans brorsa tidigare
riksdagsman!). Erik A har gjort stor succé som översättare av Tolkien och
Joyce. Johan Theorin var på SKRIVA-listan förut och hans öde är bekant. Osv.
(Skulle kunna nämna 30-40 namn som satt avtryck, och börjat i fandom.)  Hur
många vet att en av de tyngsta för att få¨igång Internet i Sverige är en gammal
sf-fan? Det är Jacob Palme, deltagare på sf-kongresser från sent 50-tal och
framåt, skrev sf-noveller (Häpna, JVM, fanzines) men startade på 70-talet
E-konferenssystemet Kom vid QZ (Sthlms datamaskinscentral), som var en sorts
föregångare till Internet. Han var bl a gäst på Conscience 1995.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /