[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Vad pysslade Stieg Larsson med förr?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 22 Jan 2010 21:07:45 +0100

From: torbjorn_wester@xxxxxxxxxxx
> Hur kan man få tag på och läsa dessa gamla texter? Du får ursäkta en yngling,
> men detta var före min tid...
> Var publicerades Stieg förr i tiden?
  I fanzines, i alla fall under sf-tiden (fram till tidigt 80-tal).

> * Fanac (vad är det?)* JVM (vad är det?)* Expo* Sfären* Fijagh!
  Expo går nog att få tag på, på välsorterade bibliotek.
  JVM är Jules Verne Magasinet, men där stod Stieg Larsson INTE med. De
noveller han skickade in refuserades. (Det var iaf minst en novell. Han var
dock bara, typ, 15 år gammal då.)
  Resten är fanzines. Kgl Biblioteket i Stockholm kan möjligen ha dem, i den
mån de hunnit systematisera den samling de för några år sedan fick från
Alvarfonden.

> Särskilt intressant skulle det vara att få läsa vad han skrev i fanac...
> Om synen på litteratur.
  Det skulle i så fall vara bokrecensioner, som stod i Fanac på den tiden. (Det
var medlemsblad för SFSF.) Möjligen kan texter av Stieg stå här och där i andra
fanzines från denna tid, t ex SF-Forum, Summa, osv.

> Hur får man tag på dessa texter?
  KB, om fanzinen finns beställningsbara (dvs Alvarsamlingen måste i så fall ha
lagts in i deras söksystem).
  Jag kan säga något litet mer om Stieg vid denna tid. Jag har i allmänhet läst
hans texter från den tiden, för 30 år och mer sedan. Det finns inget
uppseendeväckande sensationellt, vad jag minns. Han skriver nog någon gång
ibland en del ord riktade till mig (och en viss Bellis - vi var bägge kritiska
till div saker som hände i SFSF, medan Stieg satt i styrelsen) och vi svarade i
fanzinet VÄ. Men med undantag av intern föreningsdebatt fanns inget som får
jorden att darra. Jo, säkert några politiska kommentarer (Stieg var
vänsterinriktad), om sådant nu är darrningsvärt.
  Men som skribent var Stieg inte alls dålig. Jag hade själv några år tidigare
börjat skriva på skrivmaskin och höll på att utveckla mitt språk - jag var
ganska känslig för om någon annan skribent verkade skriva taffligt. Jag minns
inte att Stieg hörde till taffliga skribenter - tvärtom, har jag intryck av.
  Tvärtom ansågs exempelvis Fijagh! (=Fandom is just a ghoddamn hobby) vara en
av de bästa fanzinen i sin genre! Det hörde till de s k fanniska fanzinen, med
anekdoter och humor från och om fandom. (En viss John-Henri Holmberg utnämnde
Fijagh! till ett av de tre bästa fanzinen i genren, och han är petig med språk.
Fanac som Stieg och Eva senare gjorde var från början JHH:s fanzine, och han
skulle nog ha anmärkt om det brast språkligt - det gjorde han aldrig.) Det
utgavs av Stieg Larsson och Rune Forsgren under tiden i Umeå och de kallade sig
på den tiden (tillsammans med även Eva Gabrielsson) för Umefandom.
  En sak i Kurdo Baksis beskrivning får mig att undra. Han nämner en episod som
Stieg skall ha upplevt då han var ca 15 år och blev vittne till hur en flicka
våldtogs. Jag kan inte minnas att Stieg vid ett enda tillfälle nämnde ett ord
om detta, och då träffade jag honom under 3-4 års tid så gott som varje vecka
(i SFSF:s lokal; ibland flera ggr/veckan). Under denna tid startades i SFSF
också en feministgrupp kallad Feminac, och feministfrågor blev därför något som
vi stundom brukade debattera - men ändå inte ett ord om händelsen Baksi drog
upp. Så min undran är om Baksi möjligen missuppfattat något? Men det kan ju
förstås också vara så att Stieg valde att hålla tyst om saken när vi satt i
källaren på SFSF och debatterade.
  Det finns ytterligare en del att nämna om Stieg Larsson (saker kring
Alvarpriset 1979, Minicon 5, kanske mer) men det är mer internt för sf-fandom,
men tyvärr inte så mycket att det räcker till en bok. (Då kanske jag skulle bli
rik!) Stieg Larsson försvann från sf-horisonten i början av 80-talet, och den
enda inom sf han höll kontakt med var John-Henri Holmberg. (Han skulle nog
kunna skriva en bok!) Jag minns honom som väldigt saklig, intelligent men också
passionerad - jag hörde honom t ex lägga ut texten om sitt engagemant för
Granada och det var väldigt passionerat. Han sade att han "gått över från
sf-fandom till granadafandom" och det måste ha varit någon gång kring tiden för
USA:s invasion av ön (augusti 1981). Jag hade ofta ganska skiljda åsikter från
Stieg i frågor, men det gick alltid att snacka med honom. Han brusade inte upp
utan satte sig ned och tog och gav argument.

Hitta kärleken i vinter!
http://dejting.se.msn.com/channel/index.aspx?trackingid=1002952-----