[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Upphovsrätt (var: Kan Piraterna hänga kvar?)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 May 2014 02:05:22 +0200

Fabbe:
> De föreslår 5 år i grunden. 20 år om man dessutom registrerar
> ägandeskapet.
  "Registrering" av upphovsrätt är som det fungerat i USA, och det har inte
fungerat bra. Det är ett byråkratiskt system och jag tror att skapare av konst
har en tendens att vara anti-byråkratiska.

> Vad en upphovsmans livslängd har med saken kan jag verkligen inte begripa
  Man bör ha kontroll över sina egna verk under sin livstid! Jag skulle finna
det helt oacceptabelt om jag inte hade ensamrätt till, säg, ett sex år gammalt
verk. Därtill behövs en viss extra skyddstid pga vår naturliga drift att vilja
sörja för våra närmaste. Om en upphovsman dör kan denne iaf känna en viss
trygghet i att hans kvarvarande familj under en viss tid kan dra nytta av
verken.

>Om jag
> säljer något jag gjort till, tja, Disney, så skall väl inte Disney behöva
> ta mitt hälsotillstånd och beräknade livslängd i beräkningarna för sin
> ekonomiska kalkyl.
  Saken är dock den att ett verk vanligen bara är kommersiellt aktuellt under
en kortare tid. Efter ett antal år säljer det inte särskilt mycket längre. I
och med att "fönstret" för när verket är aktuellt är ganska kort spelar inte
livstidskalkyler någon större roll.

> Rent ideellt finns det bara två rimliga tidsbegränsningar för upphovsrätt:
> noll eller oändligt, beroende på vilken ideologi man väljer.
  Det resonemanget begriper jag rakt inte. Av respekt för den enskildes
rättigheter behövs ett skydd som minimum gäller hela livet. Därtill behövs en
viss extra skyddstid, så att efterlevande kan känna en viss trygghet. Noll års
skydd förmår av självklara skäl inte att uppnå detta syfte. Och oändligt antal
års skydd är helt onödigt för att uppnå syftet.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /