[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Upphovsrätt (var: Kan Piraterna hänga kvar?)

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 23 May 2014 01:13:31 +0200 (CEST)

On Thu, 22 May 2014, Ahrvid wrote:
>  Jag vet att Piratpartiet föreslår en skyddstid på 5 år - något man inte har
> en chans att få igenom.

De föreslår 5 år i grunden. 20 år om man dessutom registrerar
ägandeskapet. Detta för att undvika föräldralösa verk, som ingen vågar
publicera i rädsla för att den rättmätige ägaren skall dyka upp nånstans.

Vad en upphovsmans livslängd har med saken kan jag verkligen inte begripa,
då det handlar om något som i praktiken kan köpas och säljas. Om jag
säljer något jag gjort till, tja, Disney, så skall väl inte Disney behöva
ta mitt hälsotillstånd och beräknade livslängd i beräkningarna för sin
ekonomiska kalkyl. Råkar man vara cancersjuk, väldigt gammal eller skriva
sådant som retar ens regim så skulle man annars kunna få sämre betalt för
att sälja de totala rättigheterna av något.

Ja, så fungerar det idag, men de oerhört långa tidsperioderna idag gör att
effekten inte bli så stor.

Rent ideellt finns det bara två rimliga tidsbegränsningar för upphovsrätt:
noll eller oändligt, beroende på vilken ideologi man väljer. Ingen av
dessa alternativen är kanske så optimala i praktiken om man vill gynna
skapande. Därför gör man kanske bäst i att välja en mera pragmatisk linje.
Då får man frågan: Hur lång upphovsrätt behöver en upphovsman för att det
skall skapas bra grejer? Svaret blir nog olika beroende på vilket verk man
väljer. Noter, programkod, korsord eller romaner har olika förväntade
livslängder.

Jag tycker det är svårt att sätta en rimlig gräns. Men 70 år, eller en
livstid, eller bådadera, är för länge enligt min humla.

Vänliga hälsningar
Fabbe