[SKRIVA] Re: [SKRIVA] UG om vänsters politiska extremvåld

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 07 May 2014 13:53:04 -0700

---- On Wed, 07 May 2014 12:26:03 -0700 Ahrvid  wrote ----
> Jag blev väldigt upprörd över senaste "Uppdrag granskning"
> (som just slutat och finns på SVT Play för tittning).

Det finns här: "Det goda våldet" som programmet ironiskt kallas
http://www.svt.se/ug/vansteraktivister-bakom-manga-valdsdad

Programmet är egentligen del 2 i Uppdrag Gransknings reportage om politiskt
extremistiskt våld. Förra veckan granskades högerextremister
(http://www.svt.se/ug/se-program/uppdrag-granskning-36), och sensmoralen är att
det är samma skrot och korn; och snarare är vänsterextremisterna värre eftersom
de är fler och begår betydligt flera våldsdåd.

Reportaget om vänsterextremisterna visar dessutom att våldet inte bara
begränsar sig till att riktas mot högerextremister. Bland annat intervjuas en
liberal som blivit utsatt; men Janne kunde gott ha uppmärksammat den skenbara
paradoxen med att det faktiskt är vänsterextremister som står för största delen
av trakasserier och skadegörelse mot Migrationsverket och dess personal
(eftersom Migrationsverket anses vara den fria in- och utvandringens fiende).

Programmet om högerextremt våld på 2010-talet gör starka paralleller med
90-talsrötan, men jämförelsen fungerar bara delvis. Situationen idag är mycket
mer komplicerad, där höger- och vänsterextremister står mot varandra,
kultureliten underblåser hat- och hetsretoriken med exempel som Johan Jönsson,
Crister Enander, Maria Sveland och Åsa Linderborg, och invandrare själva är
benägna att skapa förortskravaller (krafter som bara väntar på att liera sig
med vänsterextremisterna).

Sverige håller på att förfalla, och samhällsrötan gäller inte bara
högerextremismen. Men viljan att erkänna hur illa det är saknas fortfarande,
även om jag hoppas att detta program hjälper till att minska den blinda fläcken
i det kollektiva medvetandet. I Skandinavien spelar Sverige numera andrafiolen
bakom Norge, Danmark och Finland. Sorgligt och pinsamt men sant.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).