[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Två (!) mordkomplotter mot muhammedkritikern Vilks

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 10 Mar 2010 16:52:45 +0100

>Jag nås här under morgonen om uppgifter om inte mindre än två (!)
mordkomplotter mot Lars Vilks. Han är - såsom bekant för många - en konstnär
som framställt Muhammed (helig profet inom islam) som rondellhund.

Han kommer att bli mördad förr eller senare. Det tror jag.

>Och det blir ganska bisarrt av att en dam i USA ungefär samtidigt åtalats
för att ha bedrivit mordplaner mot Lars Vilks! Jihad Jane kallas hon
tydligen. Det är oklart om de här två fallen har kopplingar till varandra.

Ja, Vilks kommenterade det viss med att det är bra att genusperspektiven
börjar slå igenom även hos terroristerna... :-)

>Muslimska, kristna, hinduiska - etc, vilka religioner man nu kan tänka sig
- religiösa har inte rätt att kräva frihet från påstådda religiösa
"kränkningar". Sådant får de tåla! Man får framställa och angripa och "håna"
Muhammed. Och Jesus. Och faktiskt också Roscoe...

Naturligtvis är det sant. Men frågan är ändå om de danska satirteckningarna
verkligen är riktade mot Mohammed, eller mot terrorister - eller om de är
tänkta som ett sätt att utmåla alla muslimer som potentiella terrorister.
Det är i så fall väldigt fult och omoraliskt, även om det ändå måste vara
tillåtet rent juridiskt förstås.

Det skulle vara mycket intressantare med en bild på Anna Lindh som
terrorist. Jag undrar om den skulle publiceras i svenska dagstidningar?

>--Ahrvid

Mvh.
Torbjörn