[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Tidningskrisen: Fler läser - färre betalar

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 7 Mar 2013 06:57:57 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Såvitt jag förstår går detta tvärs emot piratpartiets filosofi. Enligt
> dem skulle väl denna sortens informations-laissez fair snarare gå
> jämnt ut, i sämsta fall, även om skälen är dunkla och halvkvädna.
  Jag förstår inte varför (den helt naturliga och fullt begripliga)
tidningskrisen har att göra med vad som skulle vara, eller möjligen inte vara,
Piratpartiets filosofi. Antagligen syftar du på att verk som är populära att
ladda ned tenderar att också öka i försäljning. Orsaker kan diskuteras: en
reklameffekt, men kanske också att många tycker att ett fysiskt exemplar är bra
att ha (ger mervärde, som snygg omslagsbild, låttexter, kanske häfte med
kringinformation, osv). Oavsett vad man tror om det är det en filosofi om
enskilda konstnärliga verk, inte tidningar (som inte heller utsätts för
nedladdning, utan de kör helt frivilligt öppna hemsidor).
  Tidningars problem är att de saknar eller har svaga intäktsmodeller. De kan
sälja annonser, men intäkterna försvagas av att Internet som sådant redan är
propfullt med annonser. De kan stänga in hemsidor och försöka sälja access, men
även här försvagas intäkterna av att den info en tidning ger inte är exklusiv
och Internet är proppfullt med info och den som inte vill köpa tidningsaccess
kan hitta samma info litet var stans.
  Ett grundläggande problem är också att tidningar som sådana, på papper, är en
långsiktigt döende teknologi. Tryckning, papper och fysisk distribution är dyrt.

> jag kan se det som
> troligt att produktionsjättarna förlorar ekonomiskt på det (och
> efterhand närmar sig de mindre spelarna), men det är inget jag kan
> tycka är särskilt beklagligt. Mycket pengar har aldrig varit någon
> särskilt bra måttstock för kvalitet, snarare underlättar det bara
> korruption och opportunism.
  En sak att tänka på är att konstnären, författaren osv SJÄLV förlorar mycket
litet på nedladdning. 90% av ett säljpris går till förlag, distributörer, ÅF.
Förlag har egentligen en helt onödig roll. De är bara en mellanhand som tar
större delen av pengarna. Men en författare kunde mycket väl distribuera själv
(t ex en E-bok) gratis eller till obetydlig kostnad. Författaren kan t o m göra
marknadsföringen själv. På så vis får författaren 100% av pengarna, istf 10%.
Det bör innebära att priset kan sänkas rejält. (Jag har alltid häövdat att det
"naturliga" priset för ett verk i E-form bör vaar ca 10% av priset för samma
verk i fysisk form.)
  Förlag och andra mellanhänder lär få det svårt, eftersom de har en onödig
roll. Men exakt vad som händer med den saken är svårt att säga. Få har hittat
några bra modeller för att sprida konstnärliga verk i interneteran.
  Ett annat problem: OAVSETT vad man gör eller vilka modeller man hittar på
eller hur smart man är eller hur mycket man åtalar Pirate Bay för att "stoppa
nedladdning" är mediemarknadens totala storlek i stort sett oföränderlig.
Antalet konsumenter, mängden pengar de spenderar, tid de ägnar åt media ändras
blott mycket långsamt. När det kommer in nya medier, som olika
Internet-baserade saker, kommer de att knuffa undan medier som redan finns.
Marknadens storlek ändras knappast, så några måste försvinna eller krympa när
nya kommer till. Det är dåliga nyheter för det som kallas gammelmedia, nästan
oavsett vad de hittar på.

> Fast okej, den ekonomiska krisen i tidningsbranschen är antagligen
> bakgrunden till att förra året var ett bedrövligt år för svensk
> journalistik, och det verkar inte bli bättre i år. De journalistiska
> dumheterna och övertrampen stod som spön i backen, och den politiska
> propagandan förklädd till journalistik blev rent skamlös -- och i
> aggressiv arrogans erkändes inga problem överhuvudtaget, snarare tvärtom
  Det känns som att gammelmedia lever i en bubbla. Det finns en utbredd
förändringsobenägenhet och en självgodhet.
  Nyhetsvärderingen har jag länge tyckt är usel, och det beror bl a på enorm
ideologisk snedfördelning (70% av journalistkåren röstar röd-grönt, hela 80% på
SVT och SR!). Det är förklaringar till att t ex klimathotstrams och feminism
(vänsterorienterade världsbilder) får sådant genomslag.

> Men då är det en fas som den svenska journalistkåren måste gå igenom.
> Oro och osäkerhet ursäktar inte dumheter och usel journalistik, och om
> branschen aldrig återhämtar sig ekonomiskt får man helt enkelt ta sitt
> ansvar och upprätthålla kvaliteten ändå. När många bloggare på ideell
> basis är betydligt bättre journalister än de allra flesta hos DN och
> SvD, så kan banne mig också dessa tidningar hålla en bra kvalitet --
> om de bara vill.
  Jag tror på en ökad roll för s k medborgarjournalistik, förmedlad via
Internet. Traditionella journalistjobb tynar bort. Tidningar läggs ned en efter
en (men de lär inte försvinna helt).
  Problemet är att ingen egentligen kan säga hur framtidens mediamarknad ser
ut. Den som vet det kunde starta och göra't redan nu och bli rik. Saker som
Google och Facebook har väl gjort en del rika, men om DE är en del av
mediamarknaden om, säg, 20 år går inte att säga. Facebook har problem -
börsintroduktionen man gjorde blev ett fiasko. Google kan mycket väl gå på
någon hittills oupptäckt mina.
  Det som är oroande är dock allt snävare yttrande- och informationsfrihet.
Försök av den döende gammelmediaindustrin att stängsla in information med
upphovsrätt som argument och ständigt utöka sina anspråk. FRA, ACTA, IPRED m m
som hotar den enskildes informationshantering och integritet. Nu senast
högljudd mediakampanj om att iofs osmakliga med i 99,9% av fallen ofarliga mail
(s k "hotbrev") skall förbjudas och lagföras. Politiker och gammelmedia gillar
inte yttrandefrihet, för det utmanar deras problemdefinitionsprivilegium (och
deras "lösning" är att steg för steg försöka knapra in på den).

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower
for all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för
författande, sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj:
subscribe) info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på
månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra
historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /