[SKRIVA] Re: [SKRIVA Tidig finl'ndsk science fiction

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <ben.roimola@xxxxxx>
  • Date: Fri, 23 Jul 2010 19:44:11 +0200

To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
> Ahrvid Har utnämnt Zacharias Topelius till Finlands första sf-författare.
> Men vad ska vi då säga om Johan Krook som 1741 kom ut med
> Tannckar om Jordens Skapnad eller Fonton Freemasons Äfventyr, som handlar om
> en resa till månen, där jordbornas förstånd förvaras på flaskor.
> Fonton Freemanson tar tillbaka sitt förstånd. Han var född i Finland, Nyland
> och var bland annat i Åbo.
  Intressant! Det bör nog meddelas bl a Ben Roimola på Enhörningen (jag lägger
honom i en CC:). Jag har bara återgivit uppgifter från bl a Ben.
  Denne Krook låter som finlandssvensk och kanske var Finlands förste
sf-författare. Det kan jag inte ha någon uppfattning om.
  Det intressanta är att det som ofta anges som Sveriges förste sf-författare -
och nu hittar jag vid en snabbgoogling inte referenser - av t ex Sam J Lundwall
i dennes bibliografi också skall ha utkommit 1941. Var det någon epidemi 1741?
Författaren hette något i stil med Pfalz och han skrev en berättelse om
(ungefär) "Den engelske flygarens äventyr" (Jfr med min Åcon-novell som
handlade om engelska flygare...en inte helt oavsiktlig parallell).

--Ahrvid

Ps. Detta ang en programpunkt på Finncon, som fick ett (mkt kort) referat i min
lilla Finncon-rapport.

Pps. Har inte hunnit läsa intervjun i tidningen Kulturen än. Men skall läsa
den. Med Falk-ögon...!

Sänd din novell till 11e Fantastiknovelltävlingen senast 1/9, till Ahrvid resp
fantastiknovell@xxxxxxxxxxx - cash prizes!

Messenger i mobilen på 5 sekunder!
http://new.windowslivemobile.msn.com/se-SE/Default.aspx-----