[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Tåg på rumänska

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 2 Nov 2011 13:02:39 +0100

Susanne skrev:
> [...]
http://www.srsff.ro/surfer/susanne-samuelsson-suedia-tren/ <<
  Gratulerar!
  Jag kanske bör tipsa mina bekanta på Rumänska Kulturinstitutet. I samband med
Eurocon i somras försökte jag intresserad dem för att ha något program om
rumänsk fantastik (då det kom rumänska sf/f-aktiva till stan). Men institutet
hade faktiskt sommarstängt fr o m en tid innan kongressen, så det gick inte.
Men jag får jobba vidare på det. Allt som uppvisar korsvist intresse mellan
sf/f i Sverige och Rumänien är därvid av nytta.
  Man *har* haft en del program inom eller nära fantastik. En programkväll om
vampyrer och tidigare i höstas en kväll med Iona Parvalescu, vars nya roman
faktiskt är sf. Dessutom ngår surrealism på ett eller annat sätt på de
poesiaftnar man ibland har.

--Ahrvid

Ps. Jag var på Rumänska Kulturinstitutet i går kväll. Man hade afton med två
poeter som också var läkare, man läste dikt och pratade om medicin och lyrik.
Intressant. (Rapport kanske kommer. Fast jag orkar inte skriva rapporter om
*allt* jag går på, och jag var på en träff om Rolf Schock-priset tidigare nu på
förmiddagen. Det blir det några ord om!)

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)