[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Svensk fanzineklassiker utställd i New York!

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 26 Sep 2014 08:39:00 +0200

---- On Thu, 25 Sep 2014 22:51:33 +0200 Ahrvid  wrote ----

>Om man tittar i hörnet på det första omslaget står där ett "Stenfors".
> Det är Bo Stenfors, en klassisk fan och BNF. Fanzinet Cactus var iofs
> redigerat av Sture Sedolin, men Bo gjorde också egna fanzines - ofta
> med lättklädda flickor - vid namn som Sexy Venus och Candy F.

Jag hade kontakt med Bo Stenfors i mitten av 90-talet, då han skickade mig en
lång rad noveller som han ville få publicerade i mina fanzines. Han var en
excentrisk och påstridlig, men helt harmlös äldre herre. Detta var i samma veva
som hela science fiction-fandoms svinpäls Anders Bellis gick in för att totalt
mobba ut Bo Stenfors från allt som hade med fandom att göra -- och detta utan
några uppenbara skäl överhuvudtaget, annat än att Grek-Anders hade någon polare
som _privat_ hade något slags skärmytsling med Stenfors. Detta ledde till att
Grek-Anders -- givetvis i all välmening, enligt honom själv -- i fanzines
fläkte ut mycket privata detaljer om Stenfors och hans relationer, som andra
fans överhuvudtaget inte hade med att göra.

Jag var en av de få som försökte ingjuta vett och sans i situationen; och detta
var på den tiden då jag fortfarande i min naivitet trodde att vänlighet och
"mjukislinjen" var ett bra sätt att diskutera med fans och andra blånördar. Men
det tjänade givetvis inget till; som vanligt var andra fans ynkliga och
konflikträdda nog att låta den gormande lögn- och sociopatmaskinen Bellis
hållas.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).