[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Stor meteorit slog ned på månen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 18 May 2013 16:42:32 +0200

2013/5/18 Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> I mars slog en meteorit "stor som ett stenblock" ned
> på månen. Det orsakade en explosion som skulle ha
> kunnat ses med naket öga från jorden, för den som
> råkade titta åt månen då:
> http://www.huffingtonpost.com/2013/05/18/moon-explosion-meteorite-crash-lunar-surface-nasa_n_3294710.html

Det kan inte ha varit särskilt ljusstarkt eftersom ingen tycks ha
noterat det. Men det jag är mest intresserad av är hur vanliga eller
ovanliga denna sortens nedslag är, och vad som skulle ha skett om
meteoriten hade träffat Jorden.

Dessutom kan man nämna att NASA väntade två månader med att släppa
nyheten -- antagligen för att det annars skulle associera till
Chelyabinsk-asteroiden och asteroidpassagen några veckor tidigare, som
lett till obekväma ifrågasättanden av deras kompetens.

Det oväntade nedfallet i Chelyabinsk tog NASA på sängen, eftersom de
förklarat att passagen av en annan asteroid samma dag skulle vara
totalt ofarligt. Inom några timmar efter Chelyabinsk förklarade NASA
som en absolut sanning att de två asterioderna var helt orelaterade
fenomen och ritade till och med upp en graf över dess bana, trots att
varenda person kunde se på videofilmer att asteoriden kom från öst och
inte från norr till söder som NASA påstod
(http://www.nasa.gov/topics/solarsystem/features/asteroidflyby.html#.UR5OAXPK2bk.twitter).
De erkände efterhand sitt misstag, i alla fall i skymundan
(http://blogs.nasa.gov/cm/blog/Watch%20the%20Skies/posts/post_1361308690869.html)
men de vet fortfarande att Chelyabinsk och asteroidpassagen inte hade
något med varandra att göra -- och när NASAs auktoritet förklarar
något, så är det så. Sådant hyckleri brukar eufemistiskt kallas
prestige och stolthet. Det kan fortfarande vara så att de två
händelserna var helt orelaterade, men jag är än så länge långt ifrån
övertygad. Det har ju till och med visat sig att de två asteroiderna
var av samma sort.