[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Stenåldersporr i Babel

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 28 Mar 2011 13:57:45 +0200

From: 70264andersson@xxxxxxxxx
> Vilken bok läste du? De två första böckerna är bra. Vid bok tre sjunker
> kvalitén dramatiskt,
> och den fjärde går knappt att läsa.
  Det här var så länge sedan att jag inte minns, 25+ år sedan iaf.
  Jag har iofs inget emot om någon gillar de där böckerna. Det jag möjligen kan
ha något emot är om någon tar skildringen av stenåldern på litet för stort
allvar. Erotik/sex/porr-scenerna noterade jag mest.

> Nja... Det finns en gräns mellan erotik och porr. Den är inte hårfin, men den
> finns... Erotik behöver inte innehålla sex. Det kan ju
> vara en erotisk stämning t ex, eller en viss grad av nakenhet och/eller
> ömhet. Det behöver inte ens anspela på sex.
  Nej, det är i så fall en konstruerad gräns, upprättad just för att någon
skall kunna ge ett litet finare skimmer kring ett intresse som till sin essens
är detsamma som den där ruffiga porrbutiken på hörnet.
  Det du talar om "inte innehålla sex", "erotisk stämning" osv har genom åren
använts för att beskriva många verk som samtidigt också definierats som porr.
Om jag inte minns fel nämns t ex inget könsord i klassikern Lady Chatterleys
älskare, och könsakter beskrivs i snirkliga omskrivningar, dvs boken innehåller
formellt inte sex - exakt det du säger. Åtalades som pornografi.

> Jo, men de tre orden är inte riktigt identiska. Sex t ex behöver inte vara
> porr. Det beror på hur det framställs... T ex två
> trollsländor som har sex med varandra är inte porr... Erotik innebär inte
> alltid sex.
  Jag skulle säga att uttryckens kärnbetydelse, vad de definierar - denoterar,
som det heter - är detsamma. Kring det finns associationsvärden, konnotationer,
men de är litet mer fluffiga och flyktiga  och ändras av och till. (Och det är
själva poängen. Man väljer ett uttryck som ger positivare associationer än
andra.)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!