[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Snö i Mellanöstern...

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 Dec 2013 21:59:45 +0100

Det tål att påminna om min julnovell 2009, som anknyter till ämnet snö i
Mellanöstern...

Salam-Slalomen

Jag vet inte varför de satte mig här. Jag är ju vetenskapsreporter, för jösse
namn! Nå, idrottskillen fick visst kattinfluensa, sade de. Förra året hade vi
grodinfluensan – jag minns att jag rapporterade om den.
 Men jag vet inget om alpin skidåkning. Jag pratar hellre om satelliter,
nanotech, kraftfulla lasers eller Väder-Kontroll-Systemet. Det vet jag allt om.
Japp, kontrollrummet! Jag är redo när ni är det. Skidåkarna förbereder sig. Jag
ser ett par av dem just nu uppe på krönet. Men ge mig en vink om jag säger
något fel, OK? Jag ville inte ha det här jobbet, vet ni.
 Vetenskapsjournalistik har så mycket. VKS är underbart, till exempel. Många
städer har stående beställningar på en lätt eftermiddagsskur, precis när
lunchrasten är över och med tid kvar för att gatorna skall hinna torka inför
sen rusningstid. Och under vintern vill en del nordliga länder ha det i varje
fall aningen varmare. Naturligtvis måste jämvikten bibehållas, så VKS måste
dumpa den saknade nederbörden och den överskjutande kylan någonstans. Sällan
använda delar av Stilla Havet duger bra – polynesierna tycker att isberg är
exotiska, och vanligen anser de hur som helst att det ändå är för varmt.
 Det blir ett kort lopp, så det är bäst att jag pratar fort. Nu kan jag se att
en av åkarna justerar sina skidglasögon. Jag tror att den lilla webkameran
kanske irriterar honom, men tittarna gillar ju att få de alternativa bilderna
från åkaren själv. Förhållandena är inte perfekta, men tävlingsplatsen är
utmärkt. Det blir bra TreD av det, eller vanlig 2D för dem som fortfarande har
en sådan TV.
 Japp, kontrollen, om 30 sekunder är jag i sändning. Jo, jag har startlistan på
min skärm. Schweizarna eller österrikarna är favoriter, antar jag, med
norrmännen eller svenskarna som främsta utmanare. Men det kommer ju nya
talanger från de nya inte så traditionella skidåkarnationerna. OK, jag är med:
3, 2, 1...
 - Välkommen till TreD Nyhets-TV, och denna mycket speciella tävling i den
alpina världscupen, Salam-Slalomen som arrangörerna kallar den...
 Går igenom introduktionen jag förberedde. Borde inte finnas några fel där. Jag
hoppas i alla fall inte det. Och nu kommer nummer ett:
 - Österrikes Matthias Heinkel inleder. Koncentrerar sig. Och nu startar han.
Han får en bra början. Det är viktigt eftersom loppet är ganska kort. Den
första porten, inga problem. Han ökar farten…åh, det var nära, men han klarade
det. Han förlorade kanske litet tid, men nu attackerar han hår...
 Ack, vilket struntprat! Jag är knappast någon sportkommentator, men jag antar
att jag får göra mitt bästa. Det är väl bara att säga ungefär samma sak som jag
hört dem säga.
 - Och nu nummer två, Karl Ljungström från Sverige. Åh! Han missade den andra
porten. Otur, gamle gosse.
 Men det hela är ju en smula intressant, eller hur? Det här skulle vara
omöjligt utan väderkontroll. De måste hitta nya ställen att dumpa snö och kyla,
eftersom folk där i norr inte vill ha det eller har för mycket av det. Och
ortsborna älskar det!
 Norges Arve Jensen kom just ned med den hittills bästa tiden. Jag hoppas jag
inte sade något dumt om hans lopp. Jag vet ju knappt vad jag säger. Och så
Muhammed Al Mustafa. De har blivit riktigt bra konkurrenter på senare år,
egyptierna. Han borde ha en bra chans. När allt kommer omkring åker han ju på
hemmabana.
 - Och nu startar han, i branten nedför Keopspyramiden...

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /