[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Snö i Mellanöstern...

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 15 Dec 2013 15:50:06 +0100

Den 15 december 2013 14:32 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Om jag såg väderrapporter rätt var det dock dagen efter över 15 grader i
> regionen, så snötäcket var nog kortvarigt. Saken är den att under *natten*
> blir det lätt minusgrader i regionen och om nederbörd faller då - ja, då
> blir det snö. I näraliggande Amman, Jordanien, är det inte ovanligt med
> litet snö på vintern, Viss delar av Syrien har ofta snö och i libanesiska
> höglandet finns reguljära skidorter.

Tidningarna har som vanligt svårt med fakta i klimatfrågan (eftersom de i
allmänhet bara rapporterar vad lobbyister och propagandister informerar dem
om), och uppgifterna i media världen över har pendlat mellan att det är
första gången på 50 år och första gången på över 100 år som regionen haft
snö. Om man kollar upp siffrorna på ett seriöst sätt visar det sig
förmodligen att det sker med i genomsnitt en gång på 25-30 år, vilket
innebär att detta inte är något exceptionellt i ett större perspektiv.

Det har kommit ut en ny bok på svenska, "Domedagsindustrin" där tre
forskare och journalister gör upp med den desinformation och propaganda som
miljörörelsen duperar media med. De hade en debattartikel i DN 2/12, och
här är det ord och inga visor:

"Klimatet har blivit vår tids onda fiende och därmed en fråga som alla kan
exploatera. En självgående maskin har skapats, och få verkar vilja stoppa
den. Klimathotet har blivit så viktigt som födkrok och ideologiskt argument
att fakta i målet inte längre räknas.

De stora medierna i Sverige har i stort sett köpt spelet. Katastrofhot är
tacksamma att göra rubriker på. Den som vill diskutera hotet utdefinieras,
med en logik som är obegriplig vare sig man ser till allmänt omfattade
värderingar om att respektera mångfald eller till de pressetiska reglerna.
Domedagsindustrin verkar finnas i en zon fri från journalistisk granskning."

http://www.dn.se/debatt/domedagsindustrin-har-blivit-en-sjalvgaende-maskin/