[SKRIVA] [SKRIVA] Skadestånd till tvångssterliserade

  • From: Torbjörn Wester <wester@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 12 Jan 2012 17:33:52 +0100

>Det låter konstigt att det är förbjudet i samband med könsbyte, men
konstigare regler finns ju, så jag bestrider inte att det är sant.
>Däremot undrar jag vad de gör om man ändå sparar könsceller privat, kanske
innan man inleder hela könskorrigeringsprocessen. Ska dessa då förstöras av
staten i samband med könsbytet? Har privata kliniker en skyldighet att >lyda
i så fall?

>/A

Om socialstyrelsens rättsliga råd får kännedom om att du sparat spermier
eller ägg kommer du att nekas tillståndet att genomföra könskorrigerande
kirurgi.

Om de inte får veta något, så vet de förstås inget... Det finns sådana
exempel.

Mvh.
Torbjörn