[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Sf-film ikväll

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 29 Jun 2009 05:41:06 +0200

From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
> Vilken dystopi det är! Men klart sevärd och jag tycker
> den är ovanligt välspelad/putsad för att vara Brittisk
> (har dålig erfarenhet av Brittisk Sci-Fi/Horror).
  Nå, den var ganska bra, faktiskt. Jag noterade att den bygger på en roman av
PD James, som annars är mest känd för sina deckare.
  Jag gillar brittiska sf-filmer. Vi har höjdpunkter som "Tider skola komma",
"Triffidernas uppror", "1984" (80-talsversionen; det finns en 50-talsversion
också, som jag inte sett men en del tycker den är bättre!) och en hel del
annat. De brittiska sf-filmerna är oftast litet intelligentare - inte *fullt*
så många rymdskepp som exploderar och ingen som skriker "Fuck! Let's gett outta
here!". (Det blir snarare "My godness! I'm missing my afternoon tea. I'm
terribly sorry, but I have to bid you farwell, sir.")
  Men annars är det faktiskt svårt att definiera vilket "land" en film "kommer
från". Om vi tar t ex "Star Wars" (1977:an) så spelades alla studioscener in i
Storbritannien, och de ledande utomhusscenernai Tunisien. Är det finansiärens
nationalitet, månne, som skall anses definiera en films landsursprung? Eller
regissören? Inspelningsplats? Språket filmen spelas in på? (Världen
globaliseras, så nationalitet för en film blir allt mer svårdefinierat - och
irrelevant.)

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .
Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx-----