[SKRIVA] Re: [SKRIVA] "Scifi"-leksakerna anfaller Älvsjö nästa helg

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 28 Nov 2011 12:19:49 +0100

From: susanne.samuelsson@xxxxxxxx
> [...]
> får vara med? Jag tror de flesta kan se humorn och charmen i SF-kultur, det
> är roligt och fantasifyllt och lockar massor av människor. Vill man att det
> endast ska vara seriösa diskussioner finns det säkert forum för sånt också
> som tur är.

> Från: Sten <sten.rosendahl@xxxxxxxxx>
> Jag tycker ändå man ska respektera att fansen har kul på en sådan
> mässa med. Jag såg dokumentären om Comic-Con på Stockholms
> filmfestival och visst är det tung kommers som pågår men det lyste
> ändå väldigt mycket om de barn som fick Stan Lee's autograf...
  Låt mig kommentera.
  Comic-Con har ingenting hur sf-kongresser fungerar. Inte heller har
"Scandinavian Sci-Fi Toy Etc Convention" med det att göra. En mycket bätte bild
får man av föredrag m m från sommarens Eurocon, som gått på TV t o m (jag
tipsade om det). Seriösa, intellektuella diskussioner, möten mellan författare
och läsare, informellt umgänge i baren, osv.
  Till Susanne vill jag säga att det är just föreställningarna från The Lone
Gunmen (jepparna i Arkiv X) som är falsk. Det är inte en sann bild som behöver
"kompletteras" - det är ingen bild av folk som ö h t ingår i fandomen för
sf-litteratur.
  Det är bra om sf-litteratur kan uppfattas mer seriöst, för att det är en
seriös litteraturart!
  Sf-folk har länge hyst visst berättigat agg mot hur genren framställs. Det
började redan med den första sf-världskongressen som hölls i New York 1939 (i
samband med världsutställningen där, f ö). Tidskriften Time skickade dit en
reporter som främst skrev om hur han mötte 12-åringar (yngre släkt till någon
riktig deltagare, antagligen) som sprang omkring med strålpistoler och ropade
"Gosh, wow, boy-oh-boy!" (vilket sedan blev ett begrepp, uttalas gärna med ett
fnysande!). Och det fortsätter än idag. DN:s stora artikel om Eurocon handlade
till största delen om en stor seriecon i USA (inte ens en sf-kongress!) och
folk utklädda till superhjältar. Fnys.
  Så sf-folk har under decennier blivit rätt lacka på medias schabloner.
(Nämnas kan att det förstås finns undantag, med seriösa artiklar...och
glädjande nog verkar de bli något fler.)
  Det här är bakgrunden till kontroversen "sf Vs sci-fi". "Sci-fi" var ett
begrepp som helt oönskat prackades på sf-världen och omedelbart började
förknippas med folk i Star Trek-uniformer, dåliga rymdfilmer, div spel osv.
Folk som Iasaac Asimov och Harlan Ellison skrev redan på 70-talet engagerade
artiklar med budskap i stil med "Tala inte om för oss vilka vi är, och kom inte
dragande med detta 'sci-fi' - basta!".
  Folk får iofs gärna gå på jippo-"kongresser" och klä ut sig, men blanda inte
ihop det med sf-litteraturen.

--Ahrvid

Ps. "Försöken att få science fiction att uppfattas som någorlunda seriöst är
tyvärr fåfänga strävanden som går på regelbundna Isberg." Karln som flera ggr
årligen arrangerar dessa sorgliga jippon heter Jesper Isberg (jag vet inte om
alla uppfattade poängen...).

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / Läs AE i
nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)