[SKRIVA] Re: [SKRIVA] S k stormtroopers på "Scifi"-mässa

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 9 Dec 2009 14:32:19 +0100

Ylva Styffe skrev:
> Definiera "normal"...
  Frågan med anledning av mina notiser om "SciFi"-mässan. Låt mig ge några
förklarande ord. (Och för att svara: för min del är en vanlig sf-fan som läser
böcker högst normal. Det är ett uppbyggligt, intellektuellt intresse att läsa.)
  Jag skriver medvetet, som alla kunna se, ned denna förb...denna återkommande
"mässa" som går ut på att suga pengar av folk med trivialiteter (som plastbitar
ur filmer, vilka ställs ut under stor högtidlighet, eller C-skådisar som tar
duktigt betalt för autografer).
  Det finns en urgammal kontrovers mellan riktiga sf-fans (vi som läser böcker,
vi som bygger på traditionerna från sf-litteraturen och dess fandom från tidigt
på 1900-talet och framåt) och mer sentillkomna s k scifi-fans som ägnar sig åt
sf i *andra* medier (film, TV, spel, etc).
  Problemet är att dessa s k scifi-fans (jag gillar inte uttrycket "scifi")
drar till sig mycket mer intresse, mycket mer mediabevakning osv. Och det får
vi som sysslar med genren på ett mer litterärt, kulturellt plan klä skott för!
Folk tror att man klär ut sig i vit plast som en s k stormtrooper och gör en
massa sådant. Därför ser jag det som angeläget att på olika sätt markera ett
avståndstagande från sådant.
  I själva verket är dessa scifi-fans mostly harmless, naturligtvis. Om jag
mötte en plastbeblädd "stormtrooper" skulle jag inte gå åt sidan på trottoaren.
Det skulle inte röra mig i ryggen. Folk får för min del gärna ha sina
intressen. Men jag vill markera ett intellektuellt avstånd! Och jag tycker att
den där "mässan" är ett sorgligt spektakel.
  Frågor på det? (Jag menar, folk kan ha olika uppfattningar, så det är bara
att ventilera dem!)

--Ahrvid

Ps. Och jag är medveten om att vi riktiga sf-fans (bokläsarna, skrivarna) är en
liten minoritet. Det kanske gör det extra viktigt att avlossa salvor mot
plastfigurer...

Hitta kärleken i vinter!
http://dejting.se.msn.com/channel/index.aspx?trackingid=1002952-----