[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Rollspel och annat skrivande (var: Re: Täta textmassor)

  • From: Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 14 Jul 2007 22:59:31 +0200

Samir Hajdari wrote:

> [...]
> är rollspelsgalna, men jag har hittills inte kunna offra en hel natt
> för att spela rollspel, helt enkelt för att jag inte har haft så
> mycket tid över. Av det lilla jag vet, så kan denna form av
> underhållning också tjäna som ett konstnärligt medium, och jag har
> alltid betraktat dem som skriver rollspel, som just konstnärer, precis
> som manusförfattare. Vad är det för rollspel du har arbetat med?
> Berätta lite grand om deras miljöer och intriger; hänvisa gärna till
> någon sajt. Och vad är det för novellsamling du har skrivit? Var kan

Det är främst två rollspel som i nuläget är i spelbart skick. Det
ena skrevs till första dogmautmaningen* på WRNU och är ett litet
kompakt spel (4 A5-sidor) som inte kräver särskilt ''plugg'' innan
om man har lite kunskap om den romerska republikens samhälle. Spelet
heter ''Mustelas fabler'' och utspelar sig i en fabelvariant av vårt
historiska Rom i slutet av republiken. de elvande varelserna i
världen är växter, djur och antropomorfa djur, de sistnämnda med
egenskaper ur Aisopos fabler. Spelet har väldigt enkla regler och är
tänkt att förutom att vara enkelt att lära sig fokusera kring spel
med karikatyrer (dock inte främst på ett komiskt vis) och att
indirekt ta fram olika poänger med scenariorna (föredrar det ordet
eftersom det inte låser ute lika mycket som till exempel ''äventyr'').

Spelet är gratis och finns på www.illertass.se Nu för tiden brukar
man kunna skaffa sig en utskriven version på lite finare papper
tillsammans med rollformulär på spelkonvent som jag besöker (i regel
LinCon, GothCon och Stockholms spelkonvent. På LinCon delade jag
butik med några konstnärer och sålde även min novellsamling (som så
klart även kan köpas direkt av mig, billigare så**).

Det andra spelet är ''Terra draconis'' som är mitt stora
hjärteprojekt, på gott och ont - det gör mig engagerad men försvårar
ibland att lämna ett steg och gå vidare i processen. Spelet är dock
spelklart men jag har ännu inte fått tillo själva
miljöbeskrivningarna tillräckligt för en tryckning men det kommer.
Även det spelet utspelas i en romarinspirerad miljö. I stället för
en fabelmiljö är det en ''vanlig'' människomiljö fast med sagoinslag
i form av verkiga övernaturliga väsen ur romersk tro, allt från
gudar till förfäder. Vill man göra någon jämförelse med vårt
verkliga Rom är antagligen slutet av republiken en bra hållpunkt
även här.

Även detta spel är gratis och finns i sitt nästan-klart-skick på
www.illertass.se och kommer tryckas när jag fått klart
miljöbeskrivningar och är nöjd med lay outen.

Rollspel har definitivt stort utrymme för konstnärliga övningar både
i historiebyggande och annat. En hel del sådana strömningar har dykt
upp bland de så kallade independentrollspelen (indie(roll)spelen)
under senare år, bland i ovan nämnda dogmautmaning*.

Utöver dettta arbetar jag på en del andra projekt bakom kulisserna
och dessa är mer i sina lindor men dessa inkluderar bland annat ett
spel inspirerat av Alice coopers Steven och ett spel med ett
romarrike där industrialismen tog fart vesäntligen innan tusentalet
och där ideologierna tog en liten annan vändning än i det romarrike
vi känner. Jag har också ett litet projekt vid namn Patricier,
inspirerat av romarna även det, där man skriver om reglerna under
spelandets gång för att vinna egna fördelar. Ett tidigt utkast finns
på www.rpglab.net

*Dogmautmaningen var en tävling där deltagarna utmanades att skriva
ett rollspel som fick plats på två A4 (eller till exempel 4 A5) med
minst 8 pt textstorlek och minst 5 mm marginaler runt om för att
göra det hela läsligt och utskrivbart på de flesta skrivare.
Begränsningarna gjorde onekligen att man fick tänka till och skapade
en del orginella spel och, tror jag, skapade ett större intresse för
mindre men fokuserade/annorlunda spel.

**Vill man kan skicka 75:- till konto 9270 164 151 1 och ett e-brev
till kristoffer.holmen@xxxxxxxxxxxx där man anger namn och adress.
Med pengarna och i e-brevet finns lämpligen någon gemensam nämnare
som avsändare eller namn eller liknande i meddelandefältet så jag
vet vem som betalt och ska ha en bok.

> Jag har under några år nu varit upptagen med mycket mer "jordnära",
> praktiska saker, som har krävt nästan all min tid, uppmärksamhet och
> kraft, och har därför inte skrivit någon skönlitteratur på svenska.
> Jag har dock övat sporadiskt på engelska under tiden, men detta torde
> inte räknas. Fast nu bör det även bli något på svenska. Det är därför
> som jag deltar här, bland annat. Bland de verk jag vill avsluta hör en
> metapoetisk "vampyrsvit" och en novellsamling med blandad horror. Jag
> vill dock inte ta på mig för mycket med en gång, utan kommer att testa
> [...]

Vore skoj att få ta del av något alster någon gång. Lyckas jag bara
välja så ska jag nog ta Ahrvids uppmaning på allvar och skicka hit
någon av novellerna.

/Kristoffer