[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Rec: Vårt matematiska universum/M Tegmark

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 5 Feb 2015 13:18:10 +0100

Fabbe:
> En vanlig fråga är "upptäcker vi matematiken, eller skapar vi den"? Jag
> menar att vi upptäcker den. Den finns där utan oss. Vi kan skapa verktyg
> och begrepp som hjälper oss förstå och upptäcka matematiska strukturer,
> men strukturerna finns där ändå.
  Ja, självfallet *upptäcker* vi matematiken. Den går inte att skapa. Vi måste
upptäcla decimalerna i Pi en efter en, och kan ju inte sitta och hitta på dem.
  I övrigt skrev du om verklighetens natur och hur man ev skulle kunna
analysera om vi lever i en matematisk värld.  Min huvudsakliga synpunkt är att
du tycks utgå från tanken på ett simulerat universum, alltså i meningen
simulering *som körs i något* (t ex en alien super-duper computer). Men om jag
förstod Max Tegmark rätt menar han inte att vi lever i en simulering som körs
någonstans. Universum skulle vara de matematiska strukturerna *i sig* och
enbart denna matematik. Det är inte en simulering som står och tuggar på en
Hyper Server HAL 9000 Model XLT. (Och det är här jag ser ett tankehopp som syns
aningen svårt: hur kan matematik i sig manifestera sig i fysisk materia?)

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /