[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Storkris för humanisterna

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 19 Jan 2013 20:34:09 +0100

Jag är inte så insatt i div detaljer kring kriser inom föreningen Humanisterna.
(Jag har läst ett par av Rickards artiklar, som hastigast. Jag har varit på
föredrag/debatter med Sturmark också. Kanske kommer hans gåpåaranda från att
han är gammal entreprenör i IT-branschen?) Men låt mig säga att jag av princip
och ohejdad vana är positiv till strävanden att driva ateism.
  I den mån Humanisterna uppfattas som "militanta" skall vi komma ihåg att de
religiösa ofta är väldigt militanta, och de var militanta först. Man kan se det
som en motreaktion mot religiösa motståndares attityd.
  Det finns i det hela en mycket viktig grundfråga. Religiösa försöker driva
den ovetenskapliga linjen att om något inte kan bevisas är alla alternativ till
svar lika troliga. Det vetenskapliga menar jag är att det är den som driver en
tes som har bevisbördan. Och en tes är att göra en positiv utsaga, t ex att
hävda att något är på ett visst sätt, att något existerar. (Det kan uttryckas
som Occams rakkniv: det alternativ är troligast som kräver minst antal
antaganden.) Man kan få ta i litet grand för att för den religiösa och säga:
Det är du som säger att det finns en gud, så varsågod, du har bevisbördan! Kan
du inte bevisa saken gäller nollhypotesen.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)